رد پای شبکه حقانی در کشتار شیعیان قندوز!

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122147

کسانی که تجربه مشاهده صحنه انتحارات و انفجارات را دارند، می‌دانند که واسکت یا جریقه انفجاری نمی‌تواند چنین انفجار قوی‌ای را ایجاد کند. بنده در سال ۹۴ در شهر غزنی خود شاهد یک انفجار قوی بوده‌ام. در تابستان سال ۹۴ در یکی از ساختمان‌های پلان ۳ غزنی بودم. صبح موقع نماز، زمانی‌که مشغول گرفتن وضو برای نماز صبح بودم، انفجار مهیبی رخ داد که همه جا پر از دود و گردوخاک شد. بیرون آمدم و ستون دودی شبیه عکس ذیل از انفجار امروز قندوز، مشاهده کردم. در این انفجار عامل انتحاری یک کامیون مملو از مواد منفجره را در اَده قندهار به ساختمان امنیت ملی شهر غزنی کوبیده و انفجار داده بود که بیش از صد نفر کشته و زخمی داشت.

هم‌چنین در سال ۹۶ شاهد یک انفجار ناشی از یک واسکت انتحاری در جاده دار الامان کابل به فاصله ۵۰۰ متری بودم. عامل انتحاری می‌خواست خود را در میان نیروهای نظامی دولت منفجر کند، اما آنها وی را از قبل شناسایی کرده و با تیر زده بودند. فرد انتحار کننده در حالی که بر زمین افتاده بود، منفجر شد و من صحنه را دیدم. انفجار زیاد قوی نبود و به کسی آسیب نرسید. ضمن آن‌که ستون دودی نظیر آن‌چه در تصویر می‌بینید، به هوا بر نخواست.

انفجار مهیب غزنی را در آن زمان شبکه حقانی بر عهده گرفت و گفت هدف ساختمان امنیت ملی غزنی بوده است. معمولا در طول ۲۰ سال گذشته انفجارهای ویرانگر نظیر انفجار غزنی و قندوز را شبکه حقانی بر عهده گرفته است. تفاوت آن زمان با امروز در آن است که شبکه حقانی قبلا یک گروه تروریستی بود و حالا حکومت افغانستان است و هیچ تغییری در ماهیت آن رخ نداده است.

از طرفی به ظاهر مسئولیت انفجار امروز مسجد شیعیان قندوز را داعش بر عهده گرفته است، اما اعلان شده که عامل انتحاری واسکت یا جریقه انفجاری خود را در داخل مسجد منجر کرده است. اما تجربه به من می‌گوید؛ ستون دودی که در عکس زیر ناشی از انفجار به هوا بر خواسته است، نمی‌تواند از انفجار یک واسکت و آن هم در داخل ساختمان مسجد باشد! چرا که مسجد سقف داشته و انفجار یک واسکت در زیر سقف نمی‌تواند چنین ستون دودی را در هوا شکل دهد!

نوعیت انفجار از جنس حمله‌های گذشته شبکه حقانی با موترهای مملو از مواد منفجره و یا شاید هم جا‌به‌جا کردن مقادر زیاد مواد انفجاری در داخل مسجد در فرصت مناسب است. شبکه حقانی حالا حکمران کشور است و هیچ محذوریتی در برنامه‌ریز و اجرای پروژه‌های دحشت و کشتار ندارد. این شبکه به راحتی می‌تواند تحت هر بهانه‌ای در هر ساعتی از شبانه روز هر مکانی را با پوشش امنیتی افرادش بمب‌گذاری کند، بدون آن‌که کسی متوجه شود. آنگاه تقصیر جنایت را به گردن داعش انداخته و خود از تبعات آن مصون بماند. چه کسی می‌تواند ثابت کند که این جنایت و مشابه آن در آینده کار کسانی است که به آنها نسبت داده می‌شود و چه کسی می‌تواند با اطمینان و قاطعیت از طرف شبکه حقانی خاطر جمع باشد که دیگر از وحشت و ترور دست برداشته و مخالفان فکری و عقیدتی خود را هدف قرار نمی‌دهد؟!

سید محمد حسینی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟