دَور باطل جنگ را تکرار نکینم

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119031

ما مردمان چند چهره هستیم، با سرعت نور رنگ عوض می‌کنیم. کسانی که تا دیروز برای جمهوریت گلو پاره می‌کردند، امروز در مدح امارت سر از پا نمی‌شناسند. این صفت زشت و این رذالت را باید کنار گذاشت.

امروز، روز آن است که بخاطر رسالت تاریخی، بدون ترس و دورویی باید سخن گفت و با شهامت بر مبنای خرد و عقلانیت، برای فردای افغانستان طرح ریخت. طرح مستحکم و فاقد عیب که هرگز فرونریزد و از جنگ‌ها و بحران‌ها جلوگیری نماید. بر همین اساس باید گفت افغانستان جغرافیایی است که کثرت‌گرایی و تنوع را در زمینه‌های مختلف در خود جای داده است، عقلانیت حکم می‌کند که این کثرت‌گرایی و حقوق اساسی مردم، به رسمیت شناخته شود و حکومت فراگیر و همه‌شمول و بر مبنای اراده مردم تشکیل گرد که هیچ قشر، طبقه، قوم و زبانی در آن غایب نباشد، در غیر این صورت هرگز جنگ ختم نمی‌شود و هرگز صلح برقرار نمی‌گردد.

به یاد داشته باشیم که در کنفرانس بن، تنها طالبان غایب بودند؛ اما امروز پس از بیست افغانستان را به چنگ آوردند. اینک اگر قرار باشد طالبان بدون اراده مردم حکومت تشکیل دهند، باید بدانند که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت افغانستان غایب هستند و هیچ حکومتی بدون به رسمیت شناختن حقوق اساسی مردم و مشروعیت مردمی دوام نمی‌آورد. بنابراین دور باطل جنگ و خشونت باردیگر به گردش خواهد افتاد.

دکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟