دو نکته در مورد جنگ در اوکراین

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 128573

۱ ـ ولادمیر زلنسکی دیروز گفت که ” علاقه ای به عضویت در ناتو نداریم”. این حرف آقای زلنسکی دارای اهمیت فراوان است و شاید به یک آتش بس، پایان جنگ و عملآ به تحقق خواست های پوتین بیانجامد، اگر امریکا و ناتو تلاش نکند که با قیمت خون مردم اوکرائین این کشور را به یک افغانستان دوم ( افغانستان اول جنگ علیه اشغال افغانستان توسط شوروی بود)، در گل ماندن نیروهای روسی و تضعیف دوباره این قدرت بزرگ رقیب تبدیل کند.
این اعلامیه زلنسکی بخاطری مهم است که منشآ بحران کنونی بر میگردد به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ که در آن ویکتور یوشینکو، از طرفداران روسیه، در یک انتخابات پر تقلب به ریاست جمهوری رسید. تظاهرات ۱۰ سال دوام کرد. به آن “انقلاب اورنج” (نارنجی) میگفتند زیرا تظاهرکنندگان رنگ نارنجی را بری پرچمهای خود آنتخاب نموده بودند. در سال ۲۰۱۴ روسیه جزیره کریمه را اشغال و به خاک خود پیوند داد. ۱۵ سال بحران و سرانجام با انتخاب ولادمیر زلنسکی در سال ۲۰۱۹ بریاست جمهوری اوکرائین وارد یک دوره جدید و حساسی از تاریخ خود شد. زلنسکی با وعده نمودن شمولی اوکرائین به اتحادیه اروپا و بویژه پیمان نظامی ناتو با بیش از ۷۰ درصد آرآ انتخاب شد. وی سپس قانون اساسی را تغیر داد و این دو هدف انتخاباتی را وارد قانون اساسی اوکرائین نمود.شورش در شرق اوکرائین هوادار روسیه به جدایی دو ایالت و سرانجام شناسایی استقلال آنها توسط روسیه در شروع جنگ کنونی شد. از این نگاه قبولی اینکه زلنسکی از پیوستن به ناتو صرفنظر میکند، امکان مذاکره برای پایان جنگ را بوجود میآورد.
۲ ـ یکی از مهمترین دلایل حمله به اوکرائین توسط پوتین ادعای از میان بردن گروه های نازی ( فاشیستی) که قدرت را در این کشور قبضه نموده، میباشد. گرچن این ادعای پوتین بهانه ایست برای تجاوز نظامی، اما موجودیت گروهای مسلح فاشیستی و نازی در اوکرائین هم یک واقعیتی است که نباید انکار کنیم. نازی ها در سازمان نظامی AZOV ( ازوو) با برنامه آشکار نازیستی شبیه هیتلر ” رسالت نژاد سفید برای آزادی جهان”، یک گروه یا یک ارتشی در حدود ۵۰۰۰ سرباز مسلح، مستقیمآ تحت اداره وزارت داخله اوکرائین عمل میکنند. آنها حتا پرچم خود را که شباهت به پرچم گروه اس اس رژیم هیتلری داد، حمل میکنند.
گرچه این گروه نازی در برابر ۲۵۰ هزار نفر ارتش رسمی کشور یک اقلمیت است، ولی ۵۰۰۰ مرد مسلح عمیقآ افراطی از نگاه ایدئولوژیک و تشکیلاتی را نباید نادیده بگیریم. موجودیت این گروه طرفدار نازیسم حتمن یکی دیگر از مواد مورد مذاکرات بعدی خواهد بود.

کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟