دوستم: با حمایت جهان طالبان طی ۱۰ روز شکست خواهند خورد

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 133192

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنش ملی افغانستان می‌گوید که گفت‌وگو با طالبان نتیجه نمی‌دهد و به گفته‌ی او، به‌جز مبارزه مسلحانه علیه این گروه دیگر راهی وجود ندارد.

او این اظهارات را روز سه‌شنبه (۲۹ سنبله) در یک نشست مجازی به مناسبت یازدهمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح مطرح کرد. در این نشست مجازی شماری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان نیز حضور داشتند.

دوستم در اظهارات خود گفت که در صورت حمایت جهان از «جبهه مقاومت» و شورای مقاومت برای نجات افغانستان، طالبان ظرف ۱۰ الی ۱۵ روز شکست خواهند خورد.

او گفت: «به جهان به اطمینان صحبت می‌کنیم که از جبهه مقاومت و شورای عالی مقاومت حمایت کنند، اگر طی ۱۰ الی ۱۵ روز صدا از کوتل سبزک برنیامد، نام من را یک آدم دیوانه بگذارند، نه مارشال دوستم».

به باور دوستم، مردم افغانستان از جان خود سیر آمده است.

او در بخشی از اظهارات خود گفت که اعضای «جبهه مقاومت» یک ماه خودشان را اکمال کنند و پلانی ریخته خواهد شد و بار دیگر ملا فاضل مظلوم، معاون وزیر دفاع طالبان به چنگ «مردم شمال» خواهد افتاد. به باور دوستم، طالبان با تعرض خود نتیجه نمی‌گیرند.

دوستم ملا فاضل را «بدبخت» و «لنگ» توصیف کرد و گفت که او این مقام طالبان را زنده از قندوز بازداشت کرده و تحویل امریکا داد و در غیر آن در جنگ تاشقرغان کشته می‌شد. دوستم می‌گوید که اکنون ملا فاضل هر روز به قندوز، تخار و جوزجان می‌رود و گورستان‌ها را به خاطر سلاح تخریب می‌کنند.

دوستم طالبان را متهم کرد که برنامه دارند دو میلیون مهاجر «بی‌نشان» در ولایت‌های شمالی بیاورند. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت که این گروه خانه‌های ازبیک‌ها را در جوزجان به ‌آتش می‌کشد و می‌گوید که کار جن است. او افزود که چرا جن‌ها در قندهار چنین کاری را انجام نمی‌دهند.

او در ادامه گفت که با پشتون‌ها مشکل ندارد، بلکه حامد کرزی و اشرف غنی با حمایت او رییس‌جمهور شدند. دوستم اما به سایر اقوام غیرپشتون می‌گوید که اگر اقدام نکنند، تاریخ، فرهنگ و زبان‌شان نابود خواهند شد.

دوستم در اظهارات خود نظام فدرالی را راه‌حل تقسیم قدرت در افغانستان دانست و گفت که «این بار نظام غیر متمرکز را اعلام می‌کنیم».

صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی در سخنان خود گفت که به باور این حزب، وضعیت کنونی به‌دلیل «ماهیت ظالمانه و ضد مردمی، قابل استمرار نیست».

او گفت که مردم افغانستان بدون تمثیل‌ اراده‌ی جمعی‌شان در تعیین سرنوشت کشور، وضعیت نامطلوب سیاه فعلی را دگرگون خواهد ساخت.

ربانی افزود که افراط‌گرایی و تروریسم در همه اشکال و انواع محکوم است و نباید با آن برخورد گزینشی شود.

او تأکید کرد که جهان باید خطر ادامه‌ی حاکمیت طالبان بر افغانستان که ده‌ها گروه تروریستی زیر ساحه‌ی آن به سر می‌برد، درک کنند. به‌باور ربانی، این گروه‌های تروریستی برای منطقه و جهان تهدید باالقوه و بالفعل است.

ربانی گفت که جهان تلاش‌های مردم افغانستان را برای رسیدن به حاکمیت قانون و حکومت مبتنی بر اراده‌ی جمعی نادیده نگیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟