دوازدهمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۱۶ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128368
اوکراین و روسیه

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه با تنش همراه بود شده بود و به دلیل مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش به اوج وخامت خود رسید، سرانجام به آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین از پنجم اسفندماه منجر شد. این عملیات که به گفته مقامات روسیه با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های این کشور انجام شده به روز دوازدهم خود رسیده است.

ارتش روسیه در روزهای گذشته کنترل مناطقی از اوکراین از جمله شهر بندری «خرسون» در ساحل دریای سیاه را به دست گرفته است. وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد نیرو‌های مسلح این کشور فرودگاه متعلق به نیروی هوایی اوکراین در وینیتسا را با سلاح‌های بسیار دقیق از کار انداختند.

این در حالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و غرب به وعده‌های خود به اوکراین مبنی بر عضویت این کشور در ناتو عمل نکرده‌اند؛ کشورهای غربی در درگیری‌های روسیه و اوکراین مداخله نمی‌کنند و تنها به ارسال تجهیزات نظامی به کی‌یف و تحریم‌هایی علیه روسیه بسنده کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر این‌که «روس‌ها و اوکراینی‌ها ملتی واحد هستند» گفته است نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند و برای از بین بردن نازی‌های جدید در اوکراین تلاش می‌کنند. به گفته پوتین نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

پس از دو دور مذاکره بین روسیه و اوکراین برای کاهش تنش‌ها، منابع خبری اعلام کرده‌اند که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین قرار است امروز ۷ مارس (دوشنبه ۱۶ اسفند) برگزار شود.

عضو هیأت اوکراینی درخصوص مذاکره با روسیه اعلام کرده است که هر دو طرف موافق هستند که به صحبت‌های یکدیگر گوش داده و تاکنون بحث موثری داشته اند، اما تنها موضوعاتی که توافق در مورد آن‌ها تقریبا غیرممکن است، کریمه و به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک است.

تجمع روس ها در نزدیکی کی یف – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۱۵

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شد: روس‌ها نیرو‌های خود را در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین جمع‌آوری کرده‌اند و تلاش خواهند کرد ظرف چند روز آن را تصرف کنند.

شنیده شدن آژیر خطر برای پنجمین‌بار در «وینیتسیا» – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۲۰

خبرنگار شبکه خبری المیادین از اوکراین گزارش داد، آژیر خطر برای پنجمین‌بار در «وینیتسیا» در جنوب‌غربی کی‌یف، پایتخت اوکراین پس از هدف قرار گرفتن به صدا درآمده است.

اوکراین: در بمباران روسیه در «کراماتورسک» چندین نفر کشته شدند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۰:۴۵

به گزارش الجزیره، وزارت کشور اوکراین مدعی شد: ۱۳۳ هزار نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرز‌های ما در غرب کشور را ترک کردند که بیشتر آن‌ها به لهستان رفتند.

وزارت کشور اوکراین مدعی شد: ۲۴ نفر مظنون به دست داشتن در فعالیت‌های شناسایی و خرابکاری را دستگیر کرده‌ایم. در بمباران روسیه در یک منطقه مسکونی در «کراماتورسک» چندین نفر کشته و ۴ ساختمان ویران شدند.

وزارت دفاع اوکراین: ۳ تانک روسی را منهدم کردیم – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۱۵

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: در یک پاتک در «ماریوپول»، ۳ تانک روسی را منهدم کردیم و حدود ۳۰ سرباز ارتش روسیه را کشتیم.

پنتاگون: استفاده روس‌ها از مهمات خوشه‌ای و بمب‌های خلاء را تأیید نمی‌کنیم – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۲۰

به گزارش الجزیره، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد:

  • ستون ارتش روسیه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین همچنان معطل است.
  • پیشتاز نیرو‌های روسیه هنوز در خارج از مراکز «کی‌یف»، «خارکیف» و «چرنیهف» هستند.
  • نیرو‌های روسیه به تلاش‌های خود برای محاصره این شهرها ادامه می‌دهند اما با مقاومت شدید روبه‌رو شده‌اند.
  • ما نبرد‌ها و تلاش‌های مستمر برای محاصره «ماریوپل» را زیر نظر گرفته‌ایم.
  • سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی اوکراین همچنان مؤثر هستند.
  • ما نمی‌توانیم هیچ گزارشی مبنی بر استفاده روس‌ها از مهمات خوشه‌ای و سلاح‌های خلاء را تأیید کنیم.
  • ما معتقدیم که اوکراینی‌ها همچنان می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

وزارت دفاع روسیه: نئونازی‌ها قصد انجام یک اقدام تحریک‌آمیز هسته‌ای را در نزدیکی «خارکیف» دارند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شبه‌نظامیان SBU و گردان نئونازی‌های «آزوف» در حال آماده‌سازی یک عملیات تحریک‌آمیز با احتمال آلودگی رادیواکتیو در منطقه‌ای در نزدیکی «خارکیف» هستند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، ملی‌گرایان یک رأکتور را در یک مرکز آزمایشی هسته‌ای واقع در مؤسسه فیزیک و فناوری خارکیف بمب‌گذاری کرده‌اند. شبه‌نظامیان اوکراینی و نئونازی‌های «آزوف» قصد دارند این رأکتور را منفجر کنند و نیرو‌های مسلح روسیه را متهم به حمله موشکی به تأسیسات آزمایشی هسته‌ای کنند.

ریانووستی نوشت قابل ذکر است که روز گذشته (یک‌شنبه) ۶ مارس، روزنامه‌نگاران خارجی وارد خارکیف شدند تا پیامد‌های عملیات تحریک‌آمیز را همراه با متهم کردن روسیه به ایجاد فاجعه زیست‌محیطی ثبت کنند.

ستاد کل ارتش اوکراین: – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۲۰

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد:

  • نیرو‌های روسی برای حمله به «کی‌یف» بسیج شدند.
  • نیرو‌های روسیه در تلاش برای ایجاد یک کریدور زمینی در کریمه به سمت «ماریوپل» هستند.
  • نیرو‌های روسی به دنبال ایجاد کنترل کامل بر «بوچا» و «اربین» برای نزدیک شدن به «کی‌یف» هستند.
  • تدارکات از بلاروس به نیرو‌های روسیه می‌رسد.
  • کنترل شهر «چوهوئیف» در شرق «خارکیف» را دوباره به دست گرفتیم.

وقوع ده‌ها انفجار در کی‌یف – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۴۰

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، ده‌ها انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین به وقوع پیوست.

نیرو‌های روسی بسیار به کی‌یف نزدیک شده‌اند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۴۵

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد، نیرو‌های روسی از سمت غرب و شمال غربی بسیار به کی‌یف، پایتخت اوکراین نزدیک شدند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد، نیرو‌های روسی می‌گویند که حمله خود را به «کی‌یف» آغاز کرده‌اند.

نیرو‌های ارتش روسیه حدود ۲۰ کیلومتر از سمت غربی «کی‌یف» در جبهه «اربین» فاصله دارند.

یک مقام آمریکایی: روسیه از آغاز جنگ بیش از ۶۰۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۱۵

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: از ابتدای جنگ اوکراین، روسیه بیش از ۹۵ درصد از نیروی زمینی خود را از خارج مرزها وارد خاک اوکراین کرده و بیش از ۶۰۰ موشک به مناطق مختلف این کشور شلیک کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین می گوید: آمریکا معتقد نیست که روسیه در یک حمله دریایی – زمینی بتواند بندر اودسا را در زمانی کوتاه تصرف کند.

توطئه چینی حمله ساختگی به تاسیسات هسته ای اوکراین – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۳۰

وزارت دفاع روسیه هشدار داد سرویس اطلاعاتی اوکراین با همکاری شبه نظامیان این کشور در حال توطئه چینی برای ایجاد یک حمله ساختگی به تاسیسات هسته ای اطراف خارکیف به منظور انتشار تشعشعات هسته ای هستند. 

این وزارتخانه اعلام کرد شبه نظامیان اوکراینی می خواهند موسسه فناوری و فیزیک خارکیف را منفجر کرده  و نیروهای روسی را متهم به حمله موشکی به مراکز هسته ای کنند. 

منبع روسی: کی یف از منطقه چرنوبیل به عنوان مرکز ساخت “بمب کثیف” استفاده کرد – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۰۵

یک منبع آگاه روز یکشنبه به خبرگزاری روسی “نووستی” گفت: اوکراین از منطقه اطراف نیروگاه هسته ای چرنوبیل به عنوان میدانی برای تولید مهمات رادیواکتیو موسوم به “بمب کثیف” استفاده کرد.

این منبع افزود: اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد از منطقه اطراف ایستگاه آسیب‌دیده نیز برای استخراج پلوتونیوم استفاده می‌شده است و میزان بالای تشعشعات در این منطقه باعث می‌ شد مسئولان این فعالیت‌ها، آن را پنهان کنند.

به گفته این منبع، ایالات متحده فلز پلوتونیوم اوکراین را برای کمک به تولید تسلیحات هسته‌ای تامین و اوکراین نیز در سال‌های اخیر فعالیت خود را برای اکتشاف اورانیوم تشدید کرده بود.

ارتش روسیه گذرگاه‌های بشردوستانه در چند شهر اوکراین باز می‌کند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، ارتش روسیه ساعت ۱۰ روز دوشنبه به وقت مسکو آتش بس خواهد کرد و گذرگاه‌های بشردوستانه در چند شهر اوکراین باز می‌کند.

اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد گذرگاه‌ها از کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی به درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی که دیشب با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت، باز خواهند شد.

روسیه:استفاده ارتش اوکراین از شهروندان به عنوان سپر انسانی – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۱۵

روسیه، ارتش اوکراین را به استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی متهم کرد.

به گزارش راشاتودی، روسیه اعلام کرد نیرو‌های راست افراطی در شهر‌های اوکراین اجازه نمی‌دهند شهروندان اوکراینی از راه‌های امن خارج شوند.

در حالی که اوکراین، روسیه را به بمباران مواضع غیرنظامی متهم می‌کند، روسیه می‌گوید نیرو‌های راست افراطی اوکراین هستند که از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و اجازه خروج به آنان نمی‌دهد.

وزارت دفاع اوکراین: ۱۴۰ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۴۵

الجزیره، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد: حملات روسیه در مناطقی از اوکراین به صورت موقت کاهش یافته است و این کشور در تلاش است شهر ماریوپل را محاصره کند و کی‌یف سخت تلاش می‌کند که گذرگاه‌هایی برای خروج غیرنظامیان فراهم کند.

او گفت: بیش از ۱۴۰ هزار شهروند اوکراینی به کشور بازگشته‌اند و ده‌ها هزار نفر به نیرو‌های دفاعی منطقه‌ای پیوسته‌اند.

اقدام ارتش روسیه در توزیع کمک بشردوستانه بین ساکنان شهر خرسون اوکراین – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۴۵

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد با وجود مانع تراشی ملی گرایان اوکراینی، بیش از ۱۴۰ تُن کمک‌های بشردوستانه‌ی روسیه به ساکنان خرسون اوکراین و مناطق همجوار تحویل داده شده است.

به گزارش روسیاالیوم ‏، بر اساس بیانیه این وزارتخانه، با کمک ارتش روسیه، بیش از ۱۴۰ تن کمک‌های بشردوستانه از روسیه به ساکنان خرسون و روستا‌های همجوار در جنوب اوکراین تحویل داده شد و هنگام ورود کاروان حامل محموله‌های بشردوستانه به این شهر اوکراین، سربازان روسی امنیت حرکت و اطمینان از تحویل بسته‌های غذایی و سایر مایحتاج را تضمین کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که همه می‌توانند در مناطق مختلف شهر خرسون، از جمله در میدان نزدیک مدیریت منطقه، غذا تهیه کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که شبه نظامیان ملی‌گرا در خرسون هنگام توزیع بسته‌های غذایی، تلاش کردند تا اقدامات تحریک آمیزی ترتیب دهند و از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان محلی جلوگیری کنند، آن‌ها همچنین به دنبال ترساندن افرادی بودند که برای دریافت غذا می‌آمدند.

امارات ۳۰ تن تجهیزات پزشکی و امدادی راهی اوکراین می‌کند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

اسکای نیوز عربی گزارش داد: امارات هواپیمایی حامل ۳۰ تن تجهیزات پزشکی و امدادی را راهی اوکراین می‌کند.

نیرو‌های روسیه به حدود ۲۰ کیلومتری مرکز کی یف رسیدند – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۴۵

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: نیرو‌های روسیه به حدود ۲۰ کیلومتری مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیدند.

آغاز آتش بس در اوکراین و بازگشایی ۶ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۴۵

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری یونیوز، مسکو آغاز آتش بس در اوکراین را با انگیزه‌ها دلایل بشردوستانه و گشایش ۶ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان از ۴ شهر از طریق جاده‌های کی‌یف-گومل (بلاروس)، خارکیف – بلگورود (روسیه)، سومی – بلگورود (روسیه)، سومی – پولتاوا، ماریوپل – زاپوروژیه، ماریوپول – نووازوفسک (دونتسک) اعلام کرد.

خرج غیر نظامیان از کی‌یف – ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۴۵

ساکنان کی‌یف، پایتخت اوکراین پس از اینکه روسیه آتش بس موقت اعلام و گذرگاه ایمن برای خروج غیرنظامیان فراهم کرد، در حال ترک این شهر هستند.

مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اورکراین گفت: گفتگو‌ها با روسیه در خصوص عملیات خروج غیرنظامیان از گذرگاه‌های امن ادامه دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟