درک ما از اتفاقات پیرامونی چقدر است؟

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 121604

بگذارید صحبت را از تاسیس ولایت دایکندی شروع کنم. در زمان ریاست جمهوری کرزی، در سال ۱۳۸۱ شمسی، دایکندی از بدنه تاریخی خود ارزگان جدا شد و به عنوان یک ولایت مستقل در تشکیلات اداری افغانستان ثبت گردید. تا اینجای داستان چیزی عجیب دیده نمی شود. اما اگر یک ذره عمیق تر فکر شود داستان کمی جالب می‌شود.

از شما عزیزان سئوال می‌کنم: کشتار و قتل‌عام هزاره‌ها در کدام بستر مکانی واقع شده است؟ قطعا جواب ارزگان است.
زمین‌های غصبی دوران عبدالرحمان، در کدام مکان قرار دارد؟ باز جواب ارزگان است. وقتی هزاره‌ها از بدنه ارزگان جدا شوند و به مرور زمان و تجدید نسل‌ها، تعلق خود به آن اتفاقات تاریخی را از دست می‌دهند؛ و قضیه تراژدیک ارزگان فراموش می‌شود.‌ با این مقدمه، ظرافت الحاق گیزاب، اجرستان و یا اجیرستان و مالستان به ولایت دایکندی نیز تا حدودی روشن می‌شود. پشت این اتفاقات تنها طالب نیست، بلکه اتاق فکری وجود دارد که دقیق می‌دانند چه کار می‌کنند. کوچ‌های اجباری، محو کردن آدرس‌های مهم گذشته ارزگان به اسم جدید دایکندی و غیره، نمی‌تواند یک اتفاق ساده و معمولی باشد!

در سال ۱۳۸۱، یادم هست خیلی تلاش کردیم که ولایت فعلی دایکندی باید ارزگان شمالی نام گذاری شود تا از گذشته تاریخی خود منقطع نشوند، ولی متاسفانه آن زمان از سوی بزرگان این مهم درک نشد!

عزیزان جاغوری باید متوجه باشند، هر زمان که ولایت شدن جاغوری فراهم شد، اشتباه مردم دایکندی را مرتکب نشوند حتما روی اسم تاریخی غزنی حساس باشند.

علی دانش

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟