درخواست پناهندگی ۹۰ درصد از پناهجویان افغانستانی توسط دولت آمریکا رد شده است

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131326

براساس آمار اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا، از ژوئیه ۲۰۲۱ این نهاد بیش از ۴۶ هزار درخواست از افغان‌هایی دریافت کرده که امیدوارند از طریق فرآیند اقامت مشروط راهی ایالات متحده شوند، اما بیش از ۹۰ درصد از هزاران درخواست رسیدگی شده، رد شده است.

به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، «ذاکر حسین» به دولت ایالات متحده گفت که برادرش محمد به دلیل کار خود در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، عضویتش در گروه اقلیت هزاره که مدت‌هاست هدف آزار و اذیت هستند و نقشش به عنوان مترجم جنگی برای تفنگداران آمریکایی در خطر آسیب دیدن از سوی طالبان قرار دارد.

این مترجم سابق افغان که در زمان جنگ به تفنگداران دریایی کمک می‌کرد تا بمب‌های دست‌ساز را پیدا و غیرفعال کنند و اسکان مجدد و در نهایت شهروندی ایالات متحده را برای او به ارمغان آورد، امیدوار بود که ایالات متحده به برادرش اجازه دهد به دلایل بشردوستانه از طریق فرآیندی به نام «اقامت مشروط» وارد این کشور شود.

ذاکر حسین در یک استشهاد نامه‌ امضا شده توضیح داد که برادرش به همراه همسر و فرزندان خردسالش، به دلیل سال‌ها کار او با دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده و همچنین کمک‌هایی که حسین به ارتش ایالات متحده در جنگ علیه طالبان ارائه کرد، در خطر بزرگی قرار دارند.

اما شواهدی که او ارائه کرد، از مدارک و پاسپورت‌های دولت افغانستان، تا مقالات خبری که جزئیات حملات طالبان علیه هزاره‌ها و مترجمان آمریکایی را نشان می‌داد، کافی نبود. درخواست حسین به نیابت از برادرش توسط خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده (USCIS) در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ رد شد.

در نامه مرتبط با رد درخواست این فرد آمده است: اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده تنها در صورتی اقامت مشروط برای حفاظت ارائه می‌دهد که فرد ذی‌نفع در خطر آسیب دیدن در کشوری که در آن به سر می‌برد، قرار داشته باشد یا در صورتی که فرد با خطر بازگشت به کشوری مواجه باشد که ممکن است آسیب ببیند.

براساس این نامه، اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی مدارک کافی که بتواند دلیلی برای اقامت مشروط باشد، به دست نیاورد.

پس از تسخیر مجدد افغانستان توسط طالبان در تابستان گذشته، ایالات متحده ۱۲۴ هزار شهروند و سکنه آمریکایی، اتباع کشورهای ثالث و افغان‌ها را به عنوان بخشی از بزرگترین حمل و نقل هوایی از زمان جنگ ویتنام تخلیه کرد. سپس بیش از ۷۰ هزار افغان را که به تلاش‌های جنگی ایالات متحده کمک کرده بودند یا در خطر آزار و اذیت طالبان قرار داشتند، اسکان داد.

با این حال، به دلیل تخلیه‌های شتابزده و بی‌نظم، همه افغان‌هایی که واجد شرایط اسکان مجدد در ایالات متحده بودند، تخلیه نشدند. بسیاری از کسانی که جا مانده بودند، شروع به ثبت درخواست برای استفاده از اقامت مشروط کردند که به مقامات ایالات متحده اجازه می‌دهد تا به دلایل بشردوستانه فوری به مهاجران بدون ویزا، اجازه ورود دهند.

آمارهای این نهاد آمریکایی که به دست سی‌بی‌اس نیوز رسیده نشان می‌دهد، از ژوئیه ۲۰۲۱ اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا بیش از ۴۶ هزار درخواست از افغان‌هایی دریافت کرده است که امیدوارند از طریق فرآیند اقامت مشروط به ایالات متحده بیایند. اما بیشتر درخواست‌های اقامت مشروط از سوی افغان‌ها حل‌نشده باقی مانده است و بیش از ۹۰ درصد از حدود ۵۰۰۰ درخواستی که کاملاً قضاوت‌شده، رد شده است.

تا دوم ژوئن، تنها ۲۹۷ درخواست اقامت مشروط از سوی افغان‌ها به تایید خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا رسیده است، در حالی که ۴۲۴۶ درخواست رد شده است و بر اساس آمار و ارقام این آژانس، اکثر ده‌ها هزار دوسیه در حال بررسی تحت استانداردهای مورد استفاده دولت آمریکا رد خواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟