دانش: دولت جدید آمریکا روند گفتگو‌های صلح دوحه را مجددا ارزیابی کند

  • انتشار: ۱۹ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 97631

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری امروز (دوشنبه ۱۹ عقرب) در نشستی در کابل از دولت جدید آمریکا خواست که روند گفتگو‌های صلح در دوحه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

 وی ابراز امیدواری کرد که با بازنگری مجدد روند گفتگو‌های صلح، مشکلات موجود رفع شده و همه جوانب به صورت مسئولانه‌تر و با دقت بیشتر و متکی بر واقعیت‌ها و حقایق از پروسه صلح حمایت کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان همچنین از دولت جدید آمریکا خواست که همچنان در کنار سایر کشور‌ها از پروسه صلح و حفظ ارزش‌ها و دستاورد‌های دولت و مردم افغانستان حمایت کند.

دانش با اشاره به چالش‌های موجود در گفتگو‌های صلح در قطر، مبنا بودن موافقتنامه دوحه برای مذاکرات صلح افغانستان را رد کرد و آن را مورد قبول دولت افغانستان ندانست.

وی تصریح کرد: ما این موافقتنامه را نه امضا کرده‌ایم و نه طرف آن بوده‌ایم و نه آن را تایید کرده‌ایم و از نگاه حقوقی و قانونی و تعهدات خود، در قبال جزئیات محتوای آن هیچگونه مسئولیتی هم نداریم.

وی افزود: تنها مسئولیت و تعهد ما اعلامیه مشترک کابل و لویه جرگه مشورتی افغانستان و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اصل موضوع صلح و تعقیب همه موضوعات مورد اختلاف در میز مذاکره است.

معاون رئیس جمهور افغانستان گروه طالبان را به خاطر عدم انعطاف ناپذیری‌ها و سماجت آن، عامل اصلی به بن بست کشیدن گفتگو‌های صلح و بی باوری مردم به گفتگو‌های صلح خواند و گفت: به همین جهت اکنون مردم افغانستان به پروسه صلح بی باور شده اند و حق هم دارند که بی اعتماد و ناامید شوند.

دانش همچنین گفت که حکومت افغانستان برای نشان دادن حسن نیت و آغاز گفتگو‌های صلح اقدامات بزرگی را انجام داده است و امروز مردم به خاطر امتیازدهی به طالبان در مورد رها سازی زندانیان طالب، حکومت افغانستان را مسئول می‌دانند، زیرا اکثریت رها شدگان بر خلاف تعهدشان دوباره به میدان‌های جنگ رفته اند.

به گفته معاون رئیس جمهور افغانستان، افزایش خشونت‌ها به هیچ صورت مورد قبول نیست و این نقض صریح موافقتنامه بین طالبان و آمریکا است.

وی گفت که طالبان به تعهد خود عمل نکرده اند و حتی ارتباط خود با گروه‌های تروریستی دیگر را هم قطع نکرده اند و این گروه هنوز هم بر موضع جنگ طلبانه خود اصرار می‌ورزد و به راه حل مسالمت آمیز باور ندارد.

وی گفت: اگر طالبان به این خیال خام باشد که از راه جنگ بر دولت و مردم افغانستان پیروز می‌شود، کور خوانده است. زیرا مردم و دولت افغانستان در صف‌های فشرده‌تر از گذشته در دفاع از جمهوریت در کنار هم ایستاده اند. وی تاکید کرد که هیچ گروه و دولتی نمی‌تواند دیدگاه‌های خاص خود را بر مردم و دولت افغانستان تحمیل کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟