حمایت چین از طالبان/ چین برای سرکوب اویغورها از طالبان کمک می گیرد

  • انتشار: ۲۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 118624

بر اساس برخی گمانه زنی های سیاسی از جانب منابع غربی، دولت چین به صورت مخفیانه از شبه نظامیان طالبان حمایت کرده و در مقابل از آن ها برای سرکوب کردن فعالیت های مسلحانه اویغورها کمک می گیرد.

روزنامه دیلی میرور مدعی شده که بر اساس اطلاعات بدست آمده و به نقل از مقامات امنیتی غربی، در ازای دریافت اسلحه و امکانات، طالبان از همکاری با اویغورهای همسایه که روزگاری متحد هم بودند، حمایت نخواهد کرد.

این منابع مدعی هستند که در کنار روسیه و پاکستان، چین نیز نقش مهمی در قدرت گرفتن اخیر نیروهای طالبان داشته اند. همچنین چین امیدوار است بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، از منابع زیرزمینی غنی کشور نیز بهره مند شده و از خاک افغانستان به عنوان یک مسیر ترانزیتی نیز استفاده نماید، به همین دلیل به شکل غیرمستقیم به طالبان در تصرف مناطق بیشتری از خاک کشور کمک می کند.

همچنین چین امیدوار است که با تسلط افغانستان بر بخش های گسترده ای از خاک افغانستان، فشارها بر آمریکا و ناتو به خاطر بی نتیجه بودن عملیات پرهزینه و دو دهه ای در افغانستان افزایش یابد.

روزنامه دیلی میرور مدعی است که یک منبع اطلاعاتی غربی به این رسانه خبری چنین گفته است: «چین به امید توافق های آینده با این گروه شبه نظامی، از طالبان حمایت می کند. چین منافع زیادی در کمک گرفتن از طالبان برای سرکوب کردن گروه قومی اویغور در منطقه دارد، گروهی به شدت در چین سرکوب می شوند.

در حالی که طالبان در دهه ۱۹۹۰ قراردادهای فروش سلاح زیادی به گروه های جهادی اسلامگرای اویغور داشت، باور بر این است که این گروه تصمیم گرفته در قبال حمایت مالی دیگر این کار را انجام ندهد.

منافع چین در افغانستان متعدد بوده اما اولویت اصلی آن حمایت از امنیت خود با یارگیری از سازمان هایی مانند طالبان برای فشار آوردن به اویغورهاست».

در ادامه این سخنان آمده است: «به عنوان یک گروه با مذهب مشترک [سنی مذهب] ، این تصمیم آسان نبوده اما طالبان عملگرا بوده و چین منافع تجاری زیادی در قراردادهای آینده در افغانستان دارد، حتی امیدوار است که در زمینه بازسازی و استخراج منابع طبیعی در کشور سرمایه گذاری کند. و این کشور همچنین در پشتیبانی از یک گروه شبه نظامی که دستاوردهای غربی ها در این کشور را از بین می برد نیز سود می برد».

این ادعاها در حالی است که گروهی به نمایندگی از طالبان چند روز پیش به پکن سفر کرده و با وزیر امور خارجه این کشور و برخی دیگر از مقامات چین دیدار کردند.

منبع: روزیاتو

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟