جنرال پتریوس: امریکا طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت

  • انتشار: ۱ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 125473

جنرال پتریوس فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گوید که طالبان هیچ گاهی به تعهدات خود با جامعه جهانی عمل نخواهد کرد و به همین دلیل از سوی امریکا هم به رسمیت شناخته نخواهد شد.

پتریوس در پابندی طالبان به تعهدات شان به ویژه در راستای احترام به حقوق بشر و فراهم آوری زمینۀ کار و تحصیل برای زنان و دختران، گفته: “ممکن یک فهرست طولانی [از تعهدات] باشد، اما طالبان هیچ نوع تعهد مستحکم به این مسایل نکرده اند.”

او تاکید کرده که امریکا نیز به همین دلیل حکومت این گروه را در افغانستان به رسمیت نخواهد شناخت.

پتریوس که در زمان اجرای وظیفه در افغاسنتان به جنرال مخالف طالبان مشهور شده بود، گفته که امریکا بار دیگر سفارت خود را در افغانستان باز نخواهد کرد؛ حتی اگر حکومت طالبان را به رسمیت هم بشناسد.

او در مصاحبه با صدای امریکا گفته که امریکا از طریق قطر خدمات قنسولی خود را در افغانستان ارائه خواهد کرد.

پتریوس به فراهم آوری کمک به مردم افغانستان تاکید کرد اما گفت که این مساعدت‌ها باید به گونه‌ای فراهم شود که به دست طالبان نرسد و یا موقف آنها را تقویت نکند.

به گفته او، طالبان به خواست‌های بین‌المللی لبیک نخواهند گفت زیرا به باور وی احترام گذاشتن طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها سبب خواهد شد که “اعضای محافظه کار و افراطی” این گروه صف خود را جدا کرده با داعش، القاعده یا دیگر گروه‌ها بپیوندند.

او همچنین در مورد سقوط حکومت پیشین افغانستان گفته که یکی از دلایل، فقدان تحمل استراتژیک امریکا بود.

به گفته او، خروج نیروهای ایالات متحده و قراردادی‌های ارتش امریکا که قوای هوایی افغانستان را کمک می‌کردند، سقوط حکومت غنی کمک کردند.

این مقام پیشین نظامی که مدتی در افغانستان نیز رهبری نیروهای امریکایی را به عهده داشت، فساد گسترده در حکومت قبلی را از علت‌های دیگر شکست می‌شمارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟