جبهه مقاومت ملی و فقدان استراتژی

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 130274

هرگونه اقدام برای تغییر، نیاز به طرح بدیل دارد، به این معنا که اگر گروهی می‌خواهند وضعیت موجود، نظام حاکم موجود تغییر دهند، باید طرح بدیل بسیار روشن برای جایگزینی داشته باشند.

حالا که جبهه مقاومت ملی مبارزه علیه طالبان را شروع کرده‌اند، هیچ طرح بدیلی برای فردای پیروزی ارائه نکرده‌اند، بالفرض اگر طالبان را سقوط دادند، نظام جایگزین طالبان چه نوع نظامی خواهد بود؟

اینکه فقط علیه طالبان جنگ کنند و در فکر سقوط طالبان طالبان باشند و هیچ طرح و برنامه روشن برای آینده و بعد از پیروزی نداشته باشند، چنین مبارزه‌ای نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد، بلکه مشکلات را دوچندان می‌کند.

اگر طرح و برنامه مدون و مشخص نباشد، بعد از پیروزی، گروه‌های مختلف که با طالبان جنگیده‌اند، به‌خاطر قدرت با یکدیگر وارد جنگ خواهند شد و افغانستان، همان بحران دهه هفتاد را تجربه خواهد کرد.

جبهه‌ی مقاومت ملی اگر بخواهد واقعاً با طالبان بجنگد و در صدد آزادی کشور باشد، باید یک طرح روشن، مدون و امضاشده با متحدین خود داشته باشد که بعد از پیروزی چه نوع نظامی روی کار خواهد آمد، فدرالی، فدرالی، ریاستی و…، جایگاه اقوام در نظام آینده چگونه خواهد بود؟

اگر طرح آینده روشن، مدون و واضح نباشد، نتیجه این خواهد شد که با سقوط نظام قومی طالبانی، یک نظام قومی قبیله‌ای دیگر روی کار خواهد و منازعه هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

محمد نسیم جعفری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟