تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی از جنگ اوکراین سود می‌برند

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 129249

حمله نظامی روسیه به اوکراین به روز چهلم رسید. مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند پوتین قصد دارد در ۹ می (۱۹ اردیبهشت) در اوکراین اعلام پیروزی کند. این در حالی است خبرگزاری فرانسه در گزارشی عنوان کرد جنگ اوکراین برای تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی سود و مزایای بلندمدتی دارد.

آمریکا و غرب تحریم‌های اقتصادی و مالی را بر روسیه وضع کرده‌اند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز گذشته، از قصد این کشور و هم‌پیمانانش برای اعمال تحریم بیشتر علیه روسیه خبر داد. در حالی که افزایش قیمت برق‌وگاز سبب شده مردم انگلیس طی تظاهراتی خواستار برکناری نخست‌وزیر این کشور شوند. بوریس جانسون با بیان آن‌که این کشور همچنان به کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد، از افزایش تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد.

دولت جو بایدن در حال بررسی آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا با هدف کاهش قیمت سوخت است. با این حال عرضه‌ها نیز نتوانسته‌اند قیمت نفت را کاهش دهند.

رئیس‌جمهور اوکراین ضمن درخواست به پایان جنگ در اوکراین، خروج روسیه از این کشور را کمترین اقدام ممکن دانست. رئیس‌جمهور اوکراین پیش‌تر گفته بود که مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه در حال حاضر فقط صحبت است. مذاکره کننده ارشد روسیه اما روز گذشته اعلام کرد که مذاکرات صلح با اوکراین به اندازه کافی برای نشست سران دو کشور پیشرفت نکرده است.

روزنامه چینی گلوبال تایمز نوشته است آمریکا عمداً در حال بی‌ثبات کردن اوضاع در اروپا است، بحران اوکراین برای آمریکا به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به روسیه استفاده شده است.

فعال شدن آژیر خطر در کی‌یف – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۰:۴۰

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد آژیر خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

نیرو های روسی درحال استقرار مجدد در سومی هستند – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۱:۱۵

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین مدعی شد: نیرو‌های روسیه در حال استقرار مجدد در «سومی» هستند و ما انتظار داریم به زودی به آن‌جا حمله کنیم.

انگلیس مدعی شد: ماریوپل در معرض بمباران شدید روسیه است – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۲:۳۰

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع انگلیس مدعی شد:

  • نبرد‌های سنگینی در «ماریوپل» در جریان تلاش نیرو‌های روسی برای اشغال کل شهر روی داد.
  • «ماریوپل» در معرض بمباران شدید و بدون ملاحظه روسیه است و نیرو‌های اوکراینی به شدت مقاومت می‌کنند.
  • «ماریوپل» یک هدف اصلی برای تهاجم روسیه است، زیرا یک کریدور زمینی از روسیه به کریمه را ایمن می‌کند.

شنیده شدن صدای انفجار در اودسا – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۲:۴۰

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، صدای انفجار در بندر «اودسا» در جنوب اوکراین شنیده شد.

«رمضان قدیروف» رئیس جمهوری چچن، فیلمی از حمله به کارخانه آزوفستال در ماریوپل منتشر کرد. – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۲:۴۵

طبق این فیلم مبارزان با کمک بالگرد متوجه یک تک تیرانداز دشمن روی پشت بام شدند و تصمیم گرفتند آن را از بین ببرند.

نیروی هوایی اوکراین: ۲ جنگنده روسیه را سرنگون کردیم – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۳:۱۰

به گزارش الجزیره، فرماندهی نیروی هوایی اوکراین مدعی شد: ۲ جنگنده سوخو ۳۴ و سوخو ۳۵ روسیه، یک بالگرد، یک هواپیمای تجسسی و ۲ موشک کروز را سرنگون کردیم.

روسیه: اوکراین مانع از ورود صلیب سرخ جهانی به شهر ماروپل می شود – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۷:۱۵

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اوکراین بر سر ورود نیروهای صلیب سرخ جهانی به شهر ماریوپل سنگ اندازی می کند.

مسکو اعلام کرد به درخواست ترکیه امروز (دوشنبه) یک کریدور جدید بشردوستانه در ماریوپل ایجاد خواهد کرد که غیرنظامیان بتوانند از طریق آن شهر را ترک کنند.

خروج ۱۲۳ هزار غیرنظامی از ماریوپل – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۲۰

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تاکنون ۱۲۳ هزار غیرنظامی بدون هیچ گونه کمک اوکراین از شهر ماریوپول تخلیه شده اند.

هشدار روسیه به مین گذاری اوکراین در دریای سیاه – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۲۵

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بار دیگر به کشور‌های حاشیه دریای سیاه درباره خطرات مین‌های دریایی کاشته شده توسط نیرو‌های اوکراین هشدار می‌دهیم.

پیش تر ترکیه از کشف دو مین دریایی در نزدیکی آب های سرزمینی خود خبر داده بود. از آنجا که روسیه از توان دریایی بالاتری نسبت به اوکراین برخوردار است، کی یف اقدام به کارگزاری مین های دریایی به منظور مقابله با ناوگان دریایی روسیه کرده است. این کار خطر تردد آبی در دریای سیاه را به مخاطره انداخته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل تعداد تلفات غیرنظامیان در جنگ اوکراین را ۳۴۵۵ نفر اعلام کرد – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۳۰

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی که اخیراً منتشر شده اعلام کرد: از ابتدای جنگ اوکراین بیش از ۱۴۰۰ غیرنظامی در مناطق مختلف اوکراین کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز مجروح شده اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل بلافاصله بعد از انتشار این آمار اعلام کرد به دلیل عدم دسترسی به تمامی مناطق جنگی دراوکراین انتظار می رود این ارقام بیشتر از تعداد اعلامی باشد.

بیشترین تلفات غیرنظامیان در شرق اوکراین و در مناطق دونتسک و لوهانسک به ثبت رسیده است.

آمار روسیه از اهداف نظامى اوکراین که منهدم شده است – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۰۹:۱۵

ژنرال ایگور کوناشنکف – سخنگوی وزارت دفاع روسیه گزارش داد:

از آغاز جنگ تاکنون، ۳۸۵ پهپاد، ۲۲۴ سامانه موشکی ضدهوایی، یکهزار و ۹۱۸ تانک و نفربر زرهی، ۲۰۹ موشک انداز و ۸۱۵ توپخانه ارتش اوکراین منهدم شده است.

همچنین مرکز هشدار و مدیریت هوایی و نیروی هوایی ارتش اوکراین در حمله به فرودگاه واسیلکف در استان کی یف از کار افتاد.

این در حالیست که بر اساس آمار سازمان ملل بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین آواره شده و بیش از یکهزار و ۸۰ نفر از غیرنظامیان در این جنگ جان باخته‌اند.

خروج خودرو‌ها و نیرو‌های روسی از شهر سومی – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۱۰

شبکه الجزیره در خبری فوری گزارش داد، اداره نظامی اوکراین در سومی اعلام کرد: خودرو‌ها و نیرو‌های روسی از شهر خارج شدند و توپخانه ما در حال تعقیب آن‌ها است.

شبه نظامیان جمهوری خلق دونتسک کنترل مرکز شهر ماریوپول را به دست گرفته اند – ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ ۱۱:۱۵

ادوارد باسورین، سخنگوی نیرو‌های جمهوری خلق دونتسک، روز دوشنبه اعلام کرد که شبه نظامیان جمهوری خلق دونتسک کنترل مرکز شهر ماریوپول را به دست گرفته اند.

او اعلام کرد: بندر و منطقه صنعتی همچنان در حال پاکسازی است، بنابراین عملیات در شهرستان در حال انجام است.

در بیانیه‌ای جداگانه آمده است که در این میان، حداقل ۷ غیرنظامی در اثر گلوله باران بخشی از شهر که از سوی شبه‌نظامیان آزاد شده بود به وسیله نیرو‌های اوکراینی زخمی شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟