ترکیه: با قطر و امارات مشترکاً میدان هوایی کابل را مدیریت می‌کنیم

  • انتشار: ۷ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 125734

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید که این کشور در همکاری با قطر و امارات متحده عربی مشترکاً میدان هوایی کابل را مدیریت خواهد کرد.

اوغلو در یک نشست خبری در ترکیه گفته، پیش از این که طالبان بر افغانستان مسلط شوند، ترکیه بخش نظامی میدان هوایی کابل را در قالب مأموریت ناتو رهبری می‌کرد، اما بخش غیرنظامی آن توسط یک شرکت اماراتی رهبری می‌شد.

به گفته او، شرکت اماراتی برای یک سال و نیم بخش غیرنظامی میدان هوایی کابل را مدیریت کرده است.

اوغلو همچنین گفت که کشورش با قطر به توافق رسیده و به تازگی هیأت فنی نیز از ترکیه برای هماهنگی با قطر به دوحه رفته است. این هیأت به کابل نیز سفر کرده است.

به گفته او، کشورهای مختلف در این زمینه پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند.

وزیر خارجه ترکیه افزود که شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در سفرش به ترکیه موضوع مشارکت در مدیریت میدان هوایی کابل را مطرح کرده بود.

به گفته او، تاکنون پیشنهاد مشخصی از سوی طرفین درباره مدیریت مشترک میدان هوایی کابل داده نشده و مذاکراتی نیز با جانب قطر در مورد نقش امارات صورت نگرفته است.

او درعین حال تأکید کرد که پس از توافقات، پنج میدان هوایی به صورت مشترک از سوی ترکیه، قطر و امارات متحده عربی مدیریت خواهد شد.

گفتنی است که پیش از این گزارش شده بود که قطر و ترکیه با طالبان در مورد مدیریت ۵ میدان هوایی افغانستان به توافق رسیده‌اند، اما وزیر خارجه ترکیه این گزارش را تایید نکرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟