بیست‌ و هفتمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

  • انتشار: ۲ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128950

بیست و هفتمین روز از جنگ اوکراین درحالی آغاز شد که نظامیان روس در چهار جبهه اصلی در حال پیشروی بوده و تنها ۲۵ کیلومتر با مرکز کی یف، پایتخت این کشور فاصله دارند.

این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل این هفته بار دیگر درباره دسترسی به کمک های بشر دوستانه، توقف جنگ و خروج نیروهای روسیه از اوکراین اقدام به رای گیری درباره یک قطعنامه جدید می کند.

از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین این دومین باری است که مجمع عمومی اقدام به صدور قطعنامه درباره این جنگ می کند. با این حال، برخلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که لازم الاجرا تلقی می شوند، قطعنامه های مجمع عمومی صرفا جنبه سیاسی دارد.

ادعای اوکراین مبنی بر اعمال خشونت نیروهای روسی – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۰۳:۳۰

مقامات اوکراینی مدعی شدند نیروهای روسی اعتراضات مردم خرسون را با خشونت متفرق کردند.

نیروهای مسلح اوکراین می‌گویند نیروهای روسی از نارنجک‌های شوکر و تیراندازی برای متفرق کردن صدها معترض استفاده کردند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌دهد مردی با بازوبند پرچم اوکراین بر اثر شلیک گلوله زخمی شده است. مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده است.

بایدن: پوتین در حال بررسی استفاده از تسلیحات زیستی و شیمیایی است – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۱۵

خبرگزاری رویترز گزارش داد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در یک مراسم اندیشکده بیزنس راندتیبل (Business Roundtable) گفت نشانه روشنی وجود دارد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال بررسی استفاده از تسلیحات زیستی و شیمیایی است.

روسیه و اوکراین اولین اسرای جنگی را مبادله کردند – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۳۰

خبرگزاری تاس به نقل از یک مسئول روس اعلام کرد روسیه و اوکراین اولین اسرای جنگی را مبادله کردند که طی آن ۹ نظامی روس آزاد شدند.

زلنسکی: ما نمی‌توانیم هیچ ضرب الاجلی از روسیه را بپذیریم – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۰۸:۴۵

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه در یک مصاحبه اعلام کرد اوکراین نمی‌تواند هیچ ضرب الاجلی از روسیه را برای متوقف کردن جنگ بپذیرد.

رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر این مطلب که «مردم متحد هستند» افزود: «اینکه روس‌ها بگویند ما ضرب الاجلی اعلام می‌کنیم و سپس ما جنگ را متوقف خواهیم کرد، درست نیست، این موضع نتیجه نخواهد داد».

پنتاگون: جنگ اوکراین به «جنگ فرسایشی» تبدیل می‌شود – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۰۰

به گزارش بخش تصویری «آسوشیتدپرس» مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند از آنجایی که روسیه تلاش هایش را برای وادار کردن شهر بندری «ماریوپل» اوکراین برای تسلیم افزایش داده، حمله این کشور به دیگر بخش‌های اوکراین زمین گیر شده است.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: ما در روز بیست و ششم از حمله روسیه به اوکراین قرار داریم. روسیه بطور واضح تاکنون نتوانسته به تمامی و حتی تعدادی از خواسته هایش در این جنگ دست یابد روسها ضرورتاً همچنان در خارج از کی یف، خارکیف و چرنیهیو (چرنیکوف) متوقف شده اند و این جنگ اوکراین به «جنگ فرسایشی» تبدیل می‌شود.

مخالفت اوکراین با ایجاد گذرگاه‌هایی برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۲۰

رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد اوکراین با پیشنهاد روسیه برای ایجاد گذرگاه‌های خروج غیرنظامیان و ملی گرایان بدون سلاح از شهر ماریوپل مخالفت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، میخائیل میزنتسیف گفت کی یف به ملی گرایان دستور داد با پنهان شدن میان غیرنظامیان از این شهر خارج شوند.

او افزود: نئونازی‌ها بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار غیرنظامی اوکراینی و حدود هفت هزار خارجی را گروگان گرفته اند.

درخواست زلنسکی برای دیدار با پوتین – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۴۵

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر لزوم دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به هر شکل ممکن برای توقف جنگ در اوکراین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، زلنسکی در گفتگویی با رسانه سوسپیلنه (Suspilne) یک رسانه دولتی محلی در اوکراین گفت من فکر می‌کنم بدون این دیدار درک اینکه روس‌ها برای متوقف کردن جنگ آماده چه کاری هستند غیرممکن است.

زلنسکی اخیرا اعلام کرده بود بدون مذاکرات جنگ متوقف نخواهد شد و تاکنون بار‌ها خواستار برگزاری نشست با پوتین شده است.

اوکراین: یک هواپیمای روسی، ۶ پهپاد و ۲ بالگرد را منهدم کردیم – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۱:۲۰

الجزیره گزارش داد ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد نیروی هوایی این کشور طی چند ساعات گذشته یک فروند هواپیمای روسی، ۶ پهپاد و ۲ بالگرد را منهدم کرده است.

اولین مبادله اسرا/ شهردار ملیتوپل با ۹ سرباز روس مبادله شد – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۱:۳۵

کمیسر حقوق بشر روسیه اعلام کرد روسیه و اوکراین نخستین عملیات مبادله اسرا میان دو طرف را هفته گذشته انجام دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، تاتیانا موسکالکووا افزود عملیات مبادله اسرا شامل ۹ سرباز روس بود و کی یف با آزادی آن‌ها مقابل آزادی ایوان فدوروف شهردار شهر ملیتوپل اوکراین موافقت کرد. او گفت پس از موفقیت نخستین عملیات مبادله اسرا، روسیه آماده است تا بیش از ۵۰۰ اسیر را که در اوکراین به اسارت درآمدند، مبادله کند.

کمیسر حقوق بشر روسیه تصریح کرد مسکو فهرستی از کارت‌هایی را که زندانیان خودشان نوشته بودند و نشان می‌دهد آن‌ها هنوز زنده اند، تهیه کرد. او افزود بیش از ۵۰۰ کارت تکمیل و به صلیب سرخ بین المللی ارائه شد.

حمله توپخانه‌ای اوکراین به چندین روستا در منطقه دونباس – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۲:۳۰

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد مرکز مشترک نظارت و هماهنگی آتش بس و تثبیت اوضاع در جنوب شرق اوکراین امروز اعلام کرد توپخانه اوکراین چندین روستا را در منطقه دونباس هدف قرار داد.

بالا گرفتن درگیری‌ها در شمال کی یف – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۴:۱۰

شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار این شبکه اعلام کرد صدای درگیری و انفجار در شمال کی یف، پایتخت اوکراین شنیده

می شود.

پیشروی روسیه و تحت کنترل در آوردن یکی از مناطق دونتسک – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۵:۱۵

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد نیرو‌های این کشور شش کیلومتر پیشروی کردند و منطقه اوروژاینویه را در دونتسک تحت کنترل خود در آوردند.

توقیف ۷۸ هواپیمای ناوگان هوایی روسیه در خارج از این کشور – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۵:۳۰

اینترفکس به نقل از وزیر حمل و نقل روسیه اعلام کرد: ۷۸ هواپیمای ناوگان هوایی غیرنظامی ما در خارج از کشور توقیف شد.

وقوع انفجار شدید در کی یف – ۰۲/۰۱/۱۴۰۱ ۱۵:۴۰

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: خبرنگار این شبکه از وقوع انفجار شدید در کی یف پایتخت اوکراین و شنیده شدن صدای آژیر‌های هشدار خبر داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟