بیست‌ویکمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۲۵ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128765

با فرارسیدن روز بیست‌ویکم از درگیری‌های نظامی ارتش روسیه در شرق اوکراین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک‌های نظامی به اوکراین اختصاص داده است. این درحالی است که با مداخلات آمریکا و غرب، روابط روسیه و اوکراین که پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود، به درگیری نظامی منجر شد. اما رئیس‌جمهور اوکراین کشور‌های غربی را مقصر مرگ مردمش دانسته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد ۱۰۰ اتوبوس حامل غیرنظامیان شهر سومی را به سمت پوتلاوا در مرکز اوکراین ترک کردند. دستیار رئیس‌جمهور اوکراین با بیان این‌که حدود ۲۰ هرار نفر از ماریوپل اوکراین تخلیه شدند، اعلام کرده است مذاکرات اوکراین و روسیه روز چهارشنبه از سر گرفته می‌شود.

آمریکا و غرب با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت اوکراین در پیمان ناتو، نیرو‌های نظامی‌شان را در اروپای شرقی و تا نزدیکی مرز‌های روسیه آورده و اقدام به تحریک مسکو کرده‌اند؛ آن‌ها همچنین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات و مؤسسات روسی وضع کرده‌اند. وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید.

روسیه اعلام کرده است حمله به شرق اوکراین با هدف غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی آمریکا و ناتو از مرز‌های روسیه و به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام شده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه گذشته اذعان کرده که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است.

اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

زلنسکی: تحریم‌های بیشتری باید علیه روسیه اعمال شود – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۰۰

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

تحریم‌های بیشتری باید علیه روسیه اعمال شود.
امروز ۳ تن از سران دولت دوستانه به کی‌یف سفر کردند و این سفر در این زمان دشوار اهمیت زیادی دارد.
من خواستار بازدید‌های رسمی بیشتر از کی‌یف هستم و حریم هوایی همچنان باز است.
دیروز موفق شدیم حدود ۲۹ هزار شهروند را از خارکیف، کی‌یف و سومی تخلیه کنیم، اما همه چیز بسیار دشوار است.

خطوط ریلی کریمه و منطقه خرسون باز سازی خواهد شد – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۲۵

«ولادیمیر کنستانتینوف» رئیس پارلمان کریمه در مصاحبه با ریانووستی گفت: تمام خطوط ریلی که زمانی کریمه و منطقه «خرسون» اوکراین را به هم متصل می‌کردند و توسط طرف اوکراینی ویران شده بودند، به طور کامل بازسازی خواهند شد.

زلنسکی: باید اذعان کرد اوکراین نمی‌تواند به عضویت ناتو درآید – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۵۵

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد، «باید اذعان کرد» اوکراین نمی‌تواند به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در آید.

زلنسکی در حالی این مسئله را عنوان می‌کند که این موضوع یکی از دلایلی است که روسیه تهاجم خود به اوکراین را با آن توجیه می‌کند.

رئیس جمهور اوکراین در کنفرانسی ویدیویی که با سران کشور‌های نیرو‌های اعزامی مشترک یا ائتلاف نظامی به رهبری انگلیس گفتگو می‌کرد، اعلام کرد: «ما در طول سال‌ها شنیده بودیم که در‌ها باز است، اما همچنین شنیده بودیم که ما نمی‌توانیم به عضویت (ناتو) در آییم. این درست است باید به آن اذعان کرد».

زلنسکی افزود: «من خرسندم که مردم ما درک این موضوع را آغاز کرده است و درک می‌کند که فقط باید به نیروی خود امیدوار باشد».

وی با وجود این ابراز تاسف کرد که ناتو «به نظر می‌رسد با تهاجم روسیه هیپنوتیزم شده است» و از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین امتناع می‌کند.

وی همچنین گفت «ما استدلال‌هایی می‌شنویم که بر اساس آن‌ها اگر ناتو آسمان خود را به روی هواپیما‌های روسی ببندد، ممکن است جنگ جهانی سوم آغاز شود. به همین دلیل است که منطقه پرواز ممنوع بشردوستانه بر فراز اوکراین ایجاد نشده و به همین دلیل است که روس‌ها می‌توانند شهر‌ها را بمباران کنند و مردم را بکشند، بیمارستان‌ها و مدارس را منفجر کنند».

وزیر دفاع اوکراین امروز در نشست ناتو سخنرانی می کند – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۱۵

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا خبر داد اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در نشست امروز وزیران دفاع ناتو سخنرانی خواهد کرد.

این مقام آمریکا گفته که نشست بروکسل بر مقایسه ارزیابی ها از بحران اوکراین با دیگر متحدان و شرکای ناتو تمرکز خواهد کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود افزود: وزیران امور خارجه ناتو قراراست در این نشست در مورد پیامدهای استراتژیک و امنیتی این حمله برای منطقه فرا آتلانتیک در آینده بحث و گفتگو کنند.

گفته می شود لوید آستین، وزیر خارجه آمریکا هم برای سخنرانی در این نشست در بروکسل، پایتخت بلژیک به سر می برد.

زلنسکی: مواضع اوکراین و روسیه در مذاکرات واقع گرایانه‌تر شده است – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۲۰

ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت که مواضع اوکراین و روسیه در گفتگو‌های صلح واقعگرایانه‌تر شده است، اما زمان بیشتری لازم است.

یک مقام ارشد اوکراینی روز سه شنبه گفته بود، گفتگو‌ها با روسیه بسیار دشوار است، اما قطعا فضایی برای سازش وجود دارد.
وی همچنین اعلام کرد که مذاکرات روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

زلنسکی گفت: ”دیدار‌ها ادامه دارند و به من خبر داده اند که مواضع در طول مذاکرات همین حالا واقعگرایانه‌تر شده است. اما هنوز هم برای این که تصمیمات به نفع اوکراین باشد زمان لازم است.“

تصویب قطعنامه اى علیه پوتین در سناى آمریکا – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۰:۲۰

سناى آمریکا شامگاه سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای دوحزبی خواستار انجام تحقیقات درباره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دولت او در رابطه با حمله به اوکراین شد. این قطعنامه که طرح شکایت در دادگاه بین‌المللى کیفرى را توصیه مى‌کند بدون مخالفت تصویب شد.

سازمان ملل: جنگ اوکراین و روسیه ۹۰ درصد مردم را فقیر می‌کند – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

به گزارش رویترز، برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد، در صورتی که جنگ در سال آینده ادامه یابد از هر ۱۰ اوکراینی ۹ نفر با فقر و آسیب پذیری شدید اقتصادی مواجه خواهند شد.
آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، گفت که آژانس او با دولت کی یف همکاری می‌کند تا از سقوط اقتصاد اوکراین جلوگیری کند. هدف این برنامه کمک نقدی به خانواده‌ها برای خرید غذا است تا زنده بمانند و از فرار آن‌ها در حین ارائه خدمات اولیه جلوگیری شود.
اشتاینر به رویترز گفت: «اگر درگیری طولانی باشد، شاهد افزایش چشمگیر نرخ فقر خواهیم بود.»
جنگ در نهایت می‌تواند منجر به این شود که تا ۹۰ درصد از مردم یا زیر خط فقر باشند یا در لب مرز قرار گیرند.

آمار وزارت دفاع روسیه از انهدام تاسیسات نظامی در اوکراین – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۲:۰۰

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های مسلح روسیه ۱۲۸ تاسیسات نظامی را در اوکراین منهدم کردند که ۷ انبار سلاح و ۶۸ انبار تجهیزات نظامی را شامل می‌شود. نیرو‌های روسیه همچنین دو جنگنده اوکراینی «سوخو سو-۲۵» و «میگ-۲۹» و ۴ مارش را سرنگون کردند. از آغاز عملیات نظامی ۱۱۱ هواپیمای جنگی اوکراینی، ۶۸ بالگرد و ۱۶۰ مارش را منهدم کرده‌ایم.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که یک انبار موشک و توپخانه را در منطقه خرسون به کنترل خود درآورده است.

تعمیر خط آهن و جاده‌ها بین شبه جزیره کریمه و خرسون – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۳:۰۰

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد مقامات روسی در شبه جزیره کریمه از اجرای طرح تعمیر خط آهن و جاده‌ها بین این شبه جزیره و منطقه خرسون خبر دادند.

گقتگوی لاوروف و وزیرخارجه ترکیه درباره جنگ اوکراین – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۵:۰۰

لاوروف در دیدار با مولود چاوش اوغلو، همتای ترک خود گفت: وضعیت اوکراین و یافتن راه حل در اسرع وقت موضوع اصلی امروز است و ما به اختلاف نظرات بین خود و طرف ترک احترام می‌گذاریم.

او افزود: ما به اجرای کنوانسیون مونترو از سوی ترکیه احترام می‌گذاریم و در حال آماده شدن برای دیدار استراتژیک در سطح عالی بین رئیس جمهور روسیه و ترکیه در آنکارا در آینده نزدیک هستیم.

مولود چاووش اوغلو نیز گفت: در اجرای کنوانسیون مونترو تجدید نظر نکرده ایم. ما از ابتدای بحران موضع روشنی داشته‌ایم، پای قانون ایستاده‌ایم و با توجه به روابط خوبمان با روسیه و اوکراین، برای یافتن راه‌حل برای بحران تلاش خواهیم کرد.

او افزود: ما از تعهد مسکو برای عدم عبور کشتی‌های جنگی از تنگه بسفر و داردانل قدردانی می‌کنیم. ما به دنبال حل مسالمت آمیز بحران اوکراین هستیم و ترکیه از ابتدای بحران، نقش بی طرفی را ایفا کرده است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد:‌ ما تمام تلاش خود را برای تسهیل مذاکرات بین روسیه و اوکراین انجام خواهیم داد. مسکو آماده است به دنبال هر راهی برای تضمین امنیت روسیه و اوکراین و اروپا باشد، به جز گسترش ناتو.

لاوروف اعلام کرد: روسیه برای تماس با اوکراین در آینده آماده است. مذاکره بین کشور‌ها آسان نیست، اما امید به مصالحه وجود دارد. وضعیت بی طرف اوکراین به طور جدی در مذاکرات در کنار الزامات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما مشکل تنها بی طرفی اوکراین نیست، استفاده از زبان روسی، آزادی بیان نیز مهم است.

او افزود:‌هیچ سلاحی در اوکراین که تهدیدی برای فدراسیون روسیه باشد، نباید وجود داشته باشد، اما مسکو آماده است در مورد آن دسته از سلاح‌هایی که تهدیدی برای این کشور نباشد با کییف به توافق برسد. روسیه برای حل هر چه سریعتر بحران اوکراین به منفعت آمریکا اهمیت نمی‌دهد، ولی آمریکا بر مقامات اوکراینی نفوذ زیادی دارد.

به گفته وزیر خارجه روسیه آمریکا به دلیل روسیه به چین، ترکیه و دیگر کشور‌ها فشار می‌آورد و تقریباً همه کشور‌های اتحادیه اروپا به استثنای فرانسه قبلاً تحت تأثیر آمریکا قرار گرفته اند. اکثر کشور‌های جهان از روسیه حمایت می‌کنند، اما تحت فشار آمریکا هستند.

زلنسکی: روسیه به مرور زمان تلفات بیشتری خواهد داد – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۵:۱۵

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد: نیروهای روسیه به مرور زمان و مقاومت نیروهای اوکراینی به مرور زمان تلفات بیشتری خواهند داشت.

او گفت: از آغاز جنگ تاکنون ۱۰۰ بالگرد، حدود ۱۰۰ جنگنده و بیش از ۱۰۰۰ خودروی نظامی ارتش روسیه منهدم شده است.

وزیر دارای اوکراین:‌ اوضاع مالی کشور باثبات است – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۵:۳۰

وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد که اوضاع مالی و اقتصادی این کشور با ثبات است و مشکل عمده‌ و بحران سازی ندارند.

مسدود شدن وبسایت ده‌ها رسانه در روسیه – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، منابع خبری در روسیه اعلام کردند سازمان نظارت بر فعالیت رسانه های این کشور، دسترسی به وبسایت دست کم ده رسانه را مسدود کرده است.

محاصره سه شهر سومی، لبدن و اخترک – ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۷:۰۰

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین از محاصره سه شهر سومی، لبدن و اخترکا از سوی نیروهای روسیه خبر داد و مدعی شد این شهرها از فرودگاه های بلاروس و شبه جریزه کریمه هدف قرار می گیرند.تلاش نیروهای روس برای ورود به شهر خارکیف با شکست روبرو شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟