بلینکن: اشرف غنی تعهد کرده بود که تا لحظه مرگ با طالبان می‌جنگد اما گریخت

  • انتشار: ۱۰ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 123381

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که یک شب پیش از سقوط کابل به دست طالبان با اشرف غنی، رئیس جمهور سابق گفتگو کرده و او اطمینان داده بود که تا پای جان در مقابل طالبان می‌ایستد، اما فردایش گریخت.

بلینکن در مصاحبه‌ای با یک اندیشکده آمریکایی اظهار داشت: شب پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان با اشرف‌غنی صحبت کردم و او را تحت فشار قرار دادم تا طرح انتقال قدرت به یک حکومت فراگیر با حضور طالبان را بپذیرد.

به گفته وی، اشرف‌غنی تعهد کرده‌بود که این طرح را می‌پذیرد و قدرت را به حکومت مشارکتی انتقال می‌دهد، اما گفته بود که اگر طالبان با این طرح توافق نکند تا پای جان با آنها می‌جنگد. وزیر خارجه آمریکا افزود: «روز بعد اطلاع یافتیم که اشرف غنی از افغانستان گریخته است.»

این مقام ارشد آمریکایی بیان داشت که ماه‌ها و هفته‌ها با اشرف‌غنی بر سر انتقال قدرت درگیر بوده که بی‌نتیجه پایان یافته است.

آنتونی بلینکن افزود که وزارت خارجه آمریکا اکنون مشغول بررسی همه کارکردهای ۲۰ سال اخیر این کشور در افغانستان و به ویژه دو سال اخیر است تا از آن درس بگیرد.

وی در این مصاحبه بار دیگر از اقدامات دولت بایدن برای خروج از افغانستان دفاع کرده و گفته‌است که این پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا بود.

طالبان در ۲۴ اسد اعلام کردند که به دروازه‌های کابل رسیده‌اند، اما تا رسیدن به یک توافق با دولت غنی برای انتقال قدرت وارد کابل نمی‌شوند. اشرف غنی اما بعد از ظهر همان روز از افغانستان گریخت و هفته بعد مشخص شد که در امارات متحده عربی به سر می‌برد. با فرار غنی از کابل، طالبان اعلام کردند که به خاطر ایجاد خلاء قدرت و جلوگیری از هرج‌و‌مرج وارد کابل می‌شوند که به این ترتیب افغانستان به دست این گروه سقوط کرد و ارتش و نهادهای امنیتی و دولتی به طور کامل فروپاشید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟