برگزاری نشست سه‌جانبه؛ متقی از افغانستان و شین گانگ از چین فردا به اسلام‌آباد می‌روند

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 137279

وزارت امور خارجه پاکستان از برگزاری یک نشست سه‌جانبه میان طالبان، چین و پاکستان در اسلام‌آباد خبر داده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان و شین گانگ، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، فردا (جمعه، ۱۵ ثور) عازم پاکستان می‌شوند.

قرار است وزیران خارجه این دو کشور با سرپرست وزارت خارجه طالبان در مورد موضوعات مرتبط به افغانستان گفت‌وگو کنند.

وزارت امور خارجه طالبان گفته که قرار است متقی آخر همین هفته در راس یک هیات بلندپایه این وزارت و در همراهی با هیاتی از وزارت تجارت و ترانسپورت این گروه به پاکستان برود.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که در جریان این سفر، روابط دوجانبه میان پاکستان و افغانستان را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، اتصال، صلح و امنیت و آموزش بررسی خواهند کرد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود کشیده‌گی‌های اخیر میان مقام‌های پاکستان و طالبان با نشر بیانیه‌های تند در مورد یک‌دیگر از محورهای اصلی مذاکرات اسلام‌آباد باشد.

این نشست قرار است روز شنبه، ۱۶ ثور آغاز شود و تا ۱۸ همین ماه ادامه داشته باشد.

دومین سفر متقی به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این در ۲۹ نوامبر سال پار حنا ربانی کهر، معاون وزارت امور خارجه این کشور، در سفرش به کابل با متقی و اعضای کابینه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد و نیز هیات نظامی و امنیتی دیگر از پاکستان به رهبری خواجه محمدآصف، وزیر دفاع این کشور، در یک سفر از پیش‌ اعلام‌ناشده، ۲۲ ماه فبروری سال جاری میلادی با وزیران دفاع، داخله و مقام‌های امنیتی طالبان دیدار کردند.

در آن نشست‌ها معضل تحریک طالبان پاکستان برای اسلام‌آباد از محورهای داغ بحث میان دو طرف بود و انتظار می‌رود نشست آتی نیز بیشتر در این مورد باشد.

نخستین سفر امیرخان متقی در نوامبر سال ۲۰۲۱، حدود سه ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان انجام شد.

گفتنی است که متقی شامل تحریم‌های ممنوعیت سفر خارجی است و سفر تازه وی پس از درخواست معافیت موقت از سوی تیم کاری اسلام‌آباد و موافقت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟