بحران رهبری /حذف از معادلات بین‌المللی، منطقوی و ملی!

  • انتشار: ۱۵ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 126081
افغانستان

دوران جنگ سرد با سه تحول مهم در منطقه همراه بود که عبارت بود از تلاش برای تثبیت موقعیت اسرائیل، پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران و جهاد در برابر اشغالگران افعانستان.

جامعه شیعه و هزاره در آن مقطع تاریخی و مبارزاتی همچون سایر ملت‌های آزادی خواه و با فکری فرانژادی و فراملی و با نگاه ارزشی به تحولات پیرامونی، دارای مبارزین فراجغرافیایی بودند و به همین خاطر در محور مقاومت علیه استعمار و استکبار قرار داشتند و به همین جهت، نه تنها در معادلات قدرت و سیاست داخلی که در معادلات قدرت و سیاست منطقوی بطور جدی مطرح بودند و در معادلات بین‌المللی کم و بیش تأثیر می‌گذاشتند. این نقش، با تشکیل حزب وحدت تقریبا به اوج خود رسید.

با توجه به‌ ویژگی‌های نامبرده، حق جامعه شیعه و هزاره این بود که امروز همچنان در تحولات ملی و فراملی تأثیرگذار می‌بودند و شخصیت‌های این جامعه در طراز مبارزین جهانی و منطقوی نظیر شهید عماد مغنیه، شهید سردار، زکزاکی و امثال آن‌ها باید قرار می‌داشتند که متأسفانه نیستند و ندارند.

حال پرسش جدی این است که چرا جامعه شیعه و هزاره یک‌باره نه تنها از محور مقاومت فراملی که از معادلات قدرت و سیاست داخلی نیز حذف شدند و به ایستگاه امروزی رسیدند؟

به نظر می‌رسد که یکی از عوامل اساسی حذف یک‌باره جامعه شیعه و هزاره از معادلات ملی و فراملی، فاصله گرفتن برخی سران از ارزش‌های اصلی و بنیادی و گرفتار شدن در فتنه نژادی بود.

گر چه بعد از شکست دولت کمونیستی و پیروزی مجاهدین، تقریبا همه اقوام به فرهنگ نژادگرایی روی آوردند، ولی فتنه نژادی در جامعه شیعه و هزاره به اندازه‌ای لجام‌گسیخته ترویج شد که دامن نژادهای درون شیعی را نیز گرفت و نژادهای درون شیعی بیش و پیش از توجه‌ به‌ خطر رقبای بیرونی درپی حذف یکدیگر برآمدند و چنان برای این مردم فاجعه آفریدند که روی فجایع میدان شهر و افشار را سفید کرد و به حدی گسل‌های داخلی را فعال نمودند و نگهداشتند که حالا حالا ادامه دارد.

بنابراین، مدیریت سوء سران ما بود که هویت اصلی جامعه شیعه و هزاره را دچار استحاله نمود و مردم‌ما را دچار فتنه نژادی کرد و بحرانی آفرید که پیامدش حذف از معادلات بین‌المللی، منطقوی و ملی بود و خسارتی به این جامعه زد که تمام سوابق مبارزات فراملی‌اش برباد رفت و امروز خبری از حضور آن، در معادلات قدرت و سیاست داخلی، منطقوی و بین‌المللی نیست.

پس مدیریت برخی سران باعث بربادی هویت ارزشی و بنیادی ما شد نه موجب هویت یابی و سبب گردید که از معادلات ملی و محور مقاومت فراملی یک‌باره و یک‌جا حذف بشویم.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟