بایدن می‌خواهد سالگرد خروج از افغانستان بی‌سروصدا برگزار شود

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 131803

در حالی که دولت بایدن به سالگرد خروج آشفته خود از افغانستان در اسد سال گذشته نزدیک می‌شود، در تلاش است از این رویداد در تاریخ خود به آبرومندانه‌ترین نحو ممکن عبور کند.

به نقل از سی‌ان‌ان، چندین مقام آمریکایی به این شبکه خبری گفتند که به دلیل ماهیت عقب‌نشینی از میدان هوایی بین‌المللی کابل، جایی که بیش از صدهزار نفر به طرزی دیوانه‌وار تخلیه و خارج شدند و ۱۳ نظامی آمریکایی در یک حمله بمب‌گذاری کشته شدند، دولت ایالات متحده مراقب است مراسم بزرگداشت این نظامیان در بی سروصداترین شکل ممکن برگزار شود. البته طیفی از مقامات دولتی و پرسنل نظامی در صدد هستند در مورد خدمات و فداکاری‌هایی که انجام شده صحبت کنند!

هفتم سنبله امسال اولین سالگرد حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک در کابل منجر شد، نیز خواهد بود.

همچنین به گفته یک مقام دفاعی، گزارش «بازنگری پس از اقدام» پنتاگون در مورد تمام تلاش‌های نظامی در افغانستان از حوت ۱۳۹۸ تا اوایل سنبله ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد پس از رد پیش‌نویس اولیه تهیه‌شده توسط کارشناسان مستقل خارجی، با مشکل مواجه شده‌است.

ظاهراً این پیش‌نویس سطح جزئیاتی را که وزارت دفاع آمریکا به دنبال آن بود، نداشت. این مقام که از ارائه جزئیات خودداری کرد، گفت: «این گزارش به موضوعات خاصی که ما می‌خواستیم اشاره نکرد. مشخص نیست که آیا بخش‌هایی از آثار طبقه‌بندی‌شده در دسترس عموم قرار می‌گیرد یا خیر ولی به زودی نسخه جدید آن برای بررسی داخلی آماده می‌شود.»

در حوت ۱۳۹۸، دولت ترامپ توافقنامه ای را بین ایالات متحده و طالبان در مورد کاهش دخالت آمریکا بر اساس شرایط میدانی امضا کرد.

پس از آن بود که جو بایدن به تمام نیروهای نظامی آمریکایی دستور داد تا پایان مهلت اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. این امر باعث بروز هرج ومرج و مصادف با زمانی شد که طالبان به سرعت کنترل این کشور را به دست گرفتند.

پنتاگون در حال به روز رسانی رویه‌های خود در زمینه تخلیه غیرجنگی است، اگرچه مشخص نیست که چه مقدار از این کار به دلیل اتفاقات کابل است.

همچنین مشخص نیست که یک کمیسیون ۱۶ نفره دو حزبی به دستور کنگره در مورد ۲۰ سال جنگ چه زمانی کار اساسی را آغاز خواهد کرد. جمهوری خواهان تاکنون یک کمیسیون مشترک انتخاب نکرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟