بازداشت و لت و کوب آرایشگران مردانه بدلیل رواج «استایل های غربی»!

  • انتشار: ۱۲ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 134068

هشت صبح در گزارشی نوشت:

محتسبان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت لوگر پنج آرایشگر مرد (سلمان) را به دلیل تراشیدن ریش مراجعان، لت‌وکوب و برای ساعاتی زندانی کرده‌اند. منابع محلی در لوگر می‌گویند که کارمندان این اداره از چندی به این ‌سو محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای بر باشنده‌گان این ولایت وضع کرده‌اند. به گفته آنان، نظارت جدی از سلمانی‌ها، مداخله‌های بی‌جا در مراسم عروسی و دعوت مردم از طریق بلندگوهای موتر برای ادای نمازهای ظهر، عصر و شام در مسجدها از مواردی‌اند که محتسبان طالبان روی آن بیشتر تأکید دارند.

شماری از آریشگران مرد در لوگر شکایت دارند که از یک‌ سو در نبود کار مالیه شهرداری بالای آنان سنگینی می‌کند و از سوی دیگر اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر کار آنان محدودیت‌های سخت‌گیرانه وضع کرده است. به گفته آنان، محتسبان این اداره از چگونه‌گی اصلاح موی تا تراشیدن ریش بالای آنان محدودیت وضع کرده‌اند. آرایشگران خاطرنشان می‌سازند که با وضع این محدودیت‌ها، شمار مراجعان آنان نیز کاهش یافته است.

محتسبان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان از یک هفته به این ‌سو نظارت جدی بر آرایشگران مرد را آغاز کرده‌اند. آنان به آرایشگران مردانه گوش‌زد کرده‌اند که پس از این اصلاح موی مردان به «استایل‌های غربی» و تراشیدن ریش به‌طور مطلق منع است. آرایشگران در شهر پل‌علم، مرکز لوگر، می‌گویند که در جریان دو روز پنج سلمان از سوی کارکنان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان به دلیل تراشیدن ریش لت‌وکوب و زندانی شده‌اند. به گفته آنان، یکی از این آرایشگران به حدی لت‌وکوب شده است که اکنون در شفاخانه بستری است.

وحید (نام مستعار) یکی از آرایشگران مرد در شهر پل‌علم، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که چندین بار از سوی اداره امر به معروف طالبان دعوت شده تا برایش تفهیم شود که از این پس از تراشیدن ریش و اصلاح موهای مردان به «استایل‌های غربی» اجتناب ورزد و برای مراجعانش توصیه کند که تراشیدن ریش گناه است. این آرایشگر می‌افزاید: «برای ما جدی گفته شد که دیگر ریش مشتریان را نتراشید و اگر این کار را انجام دهید و ما خبر شویم، هر‌یک‌تان را به‌شکل جدی جزا می‌دهیم.»

هارون (نام مستعار) آرایشگر دیگری در مرکز لوگر است. او به روزنامه ۸صبح می‌گوید که کارکنان اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان به همه آرایشگران هشدار داده‌اند که در صورت تراشیدن ریش مراجعان، سلمان‌ها و مراجعان لت‌وکوب و صورت‌شان سیاه می‌شود تا در داخل شهر به همه مردم نشان داده شوند‌.

مداخله محتسبان اداره امر به معروف طالبان تنها به آرایشگران خلاصه نمی‌شود، بلکه محفل‌داران نیز از دست آنان در امان نیستند. مشعل (نام مستعار) باشنده ولایت لوگر، به روزنامه ۸ صبح می‌گوید که حدود یک ماه پیش کارمندان اداره امر به معروف طالبان هنگام مراسم عروسی در هوتل «آریانا» با زور و خشونت وارد سالون زنانه شده و وضعیت بدی را به راه انداخته‌اند. مشعل می‌افزاید که سروصدا و توصیه‌های این کارمندان به زنان به حدی سنگین بوده که مادر داماد شوک دیده است. این باشنده شهر پل‌علم خاطرنشان می‌سازد که این یگانه اقدام بی‌جای طالبان نیست، بلکه به سخن او، محتسبان طالبان از طرف شب به چندین محفل عروسی دیگر نیز وارد شده و خوشی مردم را برهم زده‌اند.

با این حال، شماری از باشنده‌گان لوگر و آریشگران مرد در شهر پل‌علم می‌گویند که هیچ باشنده این ولایت طرف‌دار کارهای غیراخلاقی نیست، اما سخت‌گیری‌های طالبان آنان را نسبت به همه چیز متنفر خواهد کرد. آنان از مسوولان بلندپایه طالبان می‌خواهند که هرچه زودتر دست به کار شوند و جلو خودسری‌ها و بی‌بندوباری‌های محتسبان اداره امر به معروف و نهی از منکر را بگیرند تا شهروندان با نفس راحت به زنده‌گی خود ادامه دهند.

این در حالی است که افراد طالبان به‌ویژه محتسبان اداره امر به معروف و نهی از منکر این گروه، در شش ماه گذشته ممنوعیت‌های متعددی را بر شهروندان وضع کرده‌اند. نوع لباس، چگونه‌گی حجاب، منع موسیقی در محافل عروسی و بسته شدن دکان‌ها هنگام نماز جمعه از محدودیت‌هایی‌اند که از سوی این اداره بالای افراد وضع شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟