اوج گرفتن درگیری‌ها در تونس در سایه اقدامات شبه کودتایی رئیس جمهور

  • انتشار: ۴ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 117391

به نقل از الجزیره، «قیس سعید»، رئیس جمهور تونس بعد از اقدامات شبه کودتایی خود، مسئول تامین امنیت ریاست جمهوری را موظف به نظارت بر وزارت کشور کرد.

بعد از اقدامات شبه کودتایی رئیس جمهوری و محاصره کاخ نخست وزیری این کشور به دست نظامیان امنیتی، حال فرماندهان نظامی این کشور اعلام کردند نخست وزیر خودش در خانه‌اش مانده و حبس خانگی نیست! با این حال هیچ یک از این فرماندهان نظامی حاضر به دیدار با نخست وزیر و مسئولان حزب «النهضه» نیستند.

دیگر احزاب تونس نیز به این اقدامات اعتراض کرده و حزب «قلب تونس» با صدور بیانیه‌ای گفت: تصمیمات گرفته شده توسط رئیس جمهور نقض اساسی قانون اساسی و مفاد ماده ۸۰ در خصوص بنیاد‌های دولت مدنی است.

ائتلاف «الکرامه» تونس نیز ضمن رد کردن اقدامات رئیس جمهور از مردم کشور نیز خواستند این در مقابل این اقدامات سر تسلیم فرود نیاورند.

حمله نظامیان تونسی به دفتر الجزیره در این کشور

از طرفی ارتش تونس مقر حکومت این کشور در «القصبه»، را محاصره و از ورود کارمندان به آن جلوگیری کردند. همچنین نظامیان تونسی با حمله به دفتر شبکه الجزیره همه روزنامه‌نگاران را از آن بیرون کردند.

حمله به دفتر الجزیره در تونس اعتراض صنف روزنامه نگاران در نقاط مختلف را به دنبال داشت.

سندیکای روزنامه نگاران در نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد ما حمله به دفتر الجزیره در تونس را به شدت محکوم می‌کنیم و خواستار احترام به مطبوعات و آزادی آ‌ن‌ها هستیم.

گزارشگران بدون مرز نیز اعلام کرد حمله به دفتر الجزیره در تونس و وارد کردن رسانه‌ها در درگیری‌های سیاسی را محکوم می‌کنیم.

حزب کارگران تونس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد آنچه رئیس دولت انجام داد نقض آشکار قانون اساسی است. مردم تونس برای بیرون کشیدن کشور از بحران خفه کننده به یک تغییر اساسی نیاز دارند.

بورس اوراق بهادار تونس بعد از محاصره نخست وزیر این کشور و تعلیق کار پارلمان به شدت سقوط کرده است.

در همین حال، دفتر نمایندگان تونس با انتشار بیانیه‌ای از نمایندگان خواست به کار خود ادامه دهند و اقدامات رئیس جمهور را نادیده بگیرند. الغنوشی رئیس پارلمان تونس اعلام کرد امارات پشت پرده تمامی اتفاقاتی است که در این کشور درحال رخ دادن است تا با بهار عربی (بیداری اسلامی) مقابله کند.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟