اهمیت سفر اشرف غنی به تهران

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118122

بنا بر گزارش‌ها، اشرف غنی امروز پنجشنبه در رأس یک هیئت بلندپایه‌ی دولتی برای شرکت در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرده است.

اشرف غنی در این سفر تصمیم دارد با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران دیدار داشته باشد. این دیدار دست‌کم برای دولت افغانستان از چند جهت دارای اهمیت است: نخست گفتگو درباره‌ی وضعیت امنیتی افغانستان و تداوم جنگ میان گروه شورشی طالبان و حکومت.

احتمالاً در این زمینه اشرف غنی از رئیس‌جمهور جدید ایران خواهد خواست که در مورد جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان، به میانجی گروه شورشی طالبان، به مقامات پاکستان در این زمینه هشدار دهد. در همین حال، سید ابراهیم رئیسی در دیدار با محمدصادق سنجرانی، رئیس مجلس پاکستان از ناامنی‌ها در افغانستان ابراز نگرانی نموده و بر همکاری تهران و اسلام‌آباد برای برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان تأکید کرده است.

دومین مسئله‌ی مهم در این دیدار، به‌احتمال زیاد گفتگو پیرامون مناسبات میان ایران و طالبان خواهد بود. در شرایطی که ایران به گفتگو با طالبان، قبح‌زدایی از آن و مشروعیت‌بخشی به این گروه شورشی متهم شده بود، سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه ایران آشکارا اعلام کرد که: «مشاور وقت امنیت ملی افغانستان (حنیف اتمر) در سفری به تهران و ملاقات با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، از ایران خواسته بود که در افغانستان نقش داشته باشد و ایران هم این درخواست مقام افغانستانی را پذیرفت و با طالبان وارد گفتگو شد».

بازتاب این رخداد در رسانه‌ها به گونه‌ای بود که در ظاهر اندکی روند مناسبات کابل و تهران کُند گردیده است. اکنون در شرایطی که ایالات متحده حکومت افغانستان را رها کرده است، اشرف غنی به احتمال زیاد از حکومت جدید ایران خواهد خواست که همکاری با دولت کابل برای گذار از بحران امنیتی را بیشتر سازد. حکومت جدید ایران نیز به دلیل موجِ جدید مهاجرت از افغانستان به سوی مرزهای ایران و همچنین تشدید ناامنی‌ها در مناطق مرزی، احتمالاً در روابط خود با طالبان، جانب حکومت کابل را خواهد گرفت.

دکتر سید یحیی موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟