انفجارهای کابل و مشروعیت بخشی به طالبان!

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119544

چند ساعتی از هشدارهای امنیتی غربی درباره حملات احتمالی داعش علیه فرودگاه کابل نگذشته بود که دو انفجار بزرگ رخ داد و به کشته شدن ۱۰۰ نفر و زخمی شدن ۱۶۳ تن منجر شد. در میان کشته‌شدگان ۱۳ تفنگدار آمریکایی وجود دارند و آمار کشته‌ها نیز رو به افزایش است.

طالبان این انفجارها را “تروریستی” خوانده و محکوم کرده است و گویا گروه تروریستی و آمریکا ساخته‌ی داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌است، اما به نظر می‌رسد طرف آمریکایی خود پشت این ماجرا قرار داشته باشد.

نکاتی را که احساس می‌کنم در مورد حوادث کابل باید بدان توجه داشت، مطرح کنم:

۱ـ با توجه به اشراف کامل سازمان «سیا» بر #داعش در #افغانستان ـ که خودش آنها را از عراق و سوریه به آنجا منتقل کرد ـ انفجارهای کابل باز کردن مسیر فرار برای بایدن است تا از میزان انتقادها کم کند!

رئیس جمهور آمریکا که به دلیل فرار مفتضحانه‌اش از افغانستان به شدت تحت فشار افکار عمومی آمریکا و حتی متحدان اروپایی قرار دارد، با این اقدام ‌می‌خواهد بگوید که ماندن در افغانستان زیاد به صلاح نبود! داعش در این کشور حضور دارد و جان نظامیان ما بیش از این در خطر قرار داشت…

۲ـ در روزهای آینده آمریکایی‌ها مواضع داعش خراسان را در غرب افغانستان یا شمال شرق پاکستان بمباران خواهند کرد، اولا داعش با این عملیات مجددا اعلام موجودیت خود در افغانستان را اعلام کرد ثانیا این تروریست‌ها در قلمرو امارت اسلامی طالبان درحال خودنمایی هستند (طالبانی که هنوز چند روز از وعده‌ی تامین امنیت و آسایشی که به مردم افغانستان داد نمی‌گذرد).

۳ـ می‌خواهند با این اقدام‌های جنایت‌کارانه و فاجعه‌بار، نگاه‌ها از طالبان به سمت گروه بسیار خطرناک‌تر داعش معطوف شود و در نتیجه‌ای همکاری‌های احتمالی با طالبان، این گروه به عنوان قدرت مسلط بر افغانستان نوعی مشروعیت منطقه‌ای و بین‌المللی را از کانال جنگ با داعش کسب کند.

سخنان شب گذشته ژنرال کنت مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سِنتکام) در منطقه در خصوص همکاری با طالبان در برابر این حملات و دادن اطلاعات به آن‌ها برای مقابله با حملات دیگر موید این مدعاست.

محمد موسی فکوری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟