انتقال واکسین چینی به ۱۳ ولایت افغانستان

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سلامت
  • شناسه مطلب: 114742

وحید مجروح؛ سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که بسته‌های واکسین کمک‌شده از طرف چین تاکنون به ۱۳ ولایت انتقال یافته و به‌زودی به سایر ولایت‌ها نیز فرستاده خواهد شد.

و امروز (یک‌شنبه، ۲۳ جوزا) در یک نشست خبری گفت که ۷۰۰ هزار واکسین کمکی چین، برای حدود ۳۵۰ هزار نفر با در نظرداشت ۶ تا ۱۰ درصد ضایعات آن، کفایت خواهد کرد.

مجروح تصریح کرد که این واکسین‌ها به گونه هدفمند به گروه‌هایی که بر اساس معیار سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه تعیین شده‌اند، تطبیق خواهد شد.

به گفته او، گروه‌های شامل این طرح، پرسونل صحی، پرسونل نظامی، آموزگاران، کمپ‌های کوچی‌ها و مهاجرین، کارمندان ادارات دولتی که با مراجعین به گونه مستقیم سر و کار دارند، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند.

به گفته سرپرست وزارت صحت عامه، بسترها، تجهیزات طبی و پرسونل صحی در ۶۰ تا ۷۰ درصد شفاخانه‌های کووید۱۹ تا دو برابر افزایش یافته‌است.

او اگرچه اذعان کرد که کمبود آکسیجن یک نگرانی است؛ اما افزود که وزارت صحت عامه در چهار شفاخانه اختصاصی کووید-۱۹، در کابل دستگاه‌های تولید آکسیجن را فعال کرده‌است.

آقای مجروح افزود که ۱۰ دستگاه تولید آکسیجن که اخیرا از سوی یونیسف به کابل انتقال یافته، به‌زودی توسط این مؤسسه در ۱۰ ولایت مورد نظر انتقال، نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او می‌گوید کشورهای همسایه به‌شمول ازبکستان و تاجیکستان اعلام آمادگی کرده‌اند که روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بالون آکسیجن برای افغانستان فراهم می کنند. همچنین از ایران ۴۵۰۰ بالون آکسیجن خریداری شده و این کشور همچنین هفته‌ای دو تانکر آکسیجن مایع به هرات می‌فرستد.

سرپرست وزارت صحت عامه هشدار داد که موج سوم کرونا هنوزهم با سرعت زیاد در حال گسترش است و آمارهای دو هفته اخیر نشان می‌دهد که میزان واقعات مثبت و تلفات ناشی از این ویروس رو به افزایش است.

او بار دیگر از مردم درخواست کرد که به توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس عمل کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟