امریکا پول‌های مسدودشده افغانستان را در بانکی در سوئیس منتقل می‌کند

  • انتشار: ۲۳ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 133010

رسانه‌های خارجی گزارش دادند که ایالات متحده در حال آماده‌شدن برای اعلام آزادی بخش قابل توجهی از وجوه مسدودشده بانک مرکزی افغانستان است.

سایت اینترسپت نوشته است که این وجوه به یک بانک بین‌المللی در بازل سوئیس منتقل می‌شود و ایالات متحده از پرداخت آن نظارت خواهد کرد.

این خبر ابتدا توسط شبکه ترکیه‌ای «TRT World» گزارش شده و توسط یک منبع آگاه در مذاکرات به اینترسپت تأیید شده است.

به نوشته این رسانه، بخشی از وجوه ارسالی به سوئیس برای سیاست پولی برای تثبیت ارز، مبارزه با تورم و احیای دوباره‌ی اقتصاد افغانستان کنار گذاشته خواهد شد.

اما یک منبع دخیل در مذاکرات گفته است که برخی از این پول ممکن است برای «کمک‌های بشردوستانه» کنار گذاشته شود و برای پرداخت هزینه‌هایی مانند بهای برق صرف شود.

پس از روی‌کارآمدن طالبان از ذخایر خارجی بانک مرکزی افغانستان، هفت میلیارد در بانکی در امریکا مسدود شد.

در همین حال خانواده‌های شماری از قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر علیه طالبان دعوای حقوق ثبت کرده بودند و پول‌های مسدودشده را به‌عنوان غرامت خواسته بودند.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا نیز در فرمانی نیمی از پول‌های مسدودشده افغانستان را به‌ قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اختصاص داد و نیمی دیگر آن را به‌عنوان کمک به مردم افغانستان کنار گذاشت. کاخ سفید اما اعلام کرده بود که سرنوشت نهایی پول‌های مسدودشده بستگی به تصمیم دادگاه دارد.

به‌تازگی دادگاهی در نیویارک امریکا درخواست پرداخت غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از پول‌های منجمد‌شده‌ی بانک مرکزی افغانستان را رد کرد.

در حال حاضر گفته می‌شود که طالبان و امریکا برای آزادی این پول در حال مذاکره هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟