افغانستان یک زمین بازی است

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118851
افغانستان

افغانستان یک زمین بازی است. در این زمین، بازی همواره برگزار بوده اما خود مردم افغانستان هیچگاه بازیگر نقش اصلی نبوده‌اند. ما نه تنها بازیگر نقش اصلی نبودیم و هیچ نقشی در برگزاری و برنامه‌ریزی بازیها نداریم بلکه تماما برای دیگران بازی می‌کنیم.
سردمداران کشور عروسک‌های خیمه‌شب بازی بوده‌اند و مصداق روشنی از این بیت
ما همه شیریم، شیران عَلَم
حمله‌مان از باد باشد دم بدم
آمریکا، بازیگران بین المللی و منطقه‌ای طوری در این زمین بازی می‌کنند که انگار صاحب ندارد. همین یک ماه پیش بود که بدون هماهنگی و حتی اطلاع دادن به صاحب خانه (اگر صاحب داشته باشد) رفت و اینک بدون اجازه بر می‌گردد. در فاصله این رفتن و آمدن فجایع زیادی اتفاق افتاد، کشور، دستاوردهای بیست ساله و تجهیزات نظامی تا پهپادهای پیشرفته که به افغانستان داده شده بود تحویل طالبان شد. تمام آن‌چه که شعار دادند و ما به آن دل‌ خوش کردیم و در حمایت از آن ادا و اطوار مدنیت در آوردیم، پوچ بود. دنیای غرب در دهه اخیر وجهه اخلاقی خود را بیش از پیش تخریب کرد و نتوانست این سوال مردم دنیا را پاسخ دهد که چه طور از یک طرف سخن از حقوق ‌بشر، آزادی، دموکراسی، برابری می‌گویید و از طرف دیگر تمام نظام‌های استبدادی و غیر مردمی وابسته و گاو‌های شیرده شما است. شما در “بیانیه استانبول” با حضور ۱۹ نفر استراتژیست از دو سوی آتلانتیک خواستار دموکراتیزه کردن خاور میانه و جهان و برداشتن این تناقض از برابر غرب شدید، چه شد؟
مشخصا آمریکا باید این پرسش‌ مردم افغانستان را جواب گوید که چرا و چگونه سیاست خود در قبال افغانستان را از مجرای یک فاشیست پشتون دنبال کرده یک هویت قبیله‌ای و یک رژیم ایدیولوژیک را بر مردم افغانستان تحمیل کرد. رژیمی که هیچ یک از ارزشهای ادعایی شما را قبول ندارد.؟
این بار هم فقط رژیم عوض می‌شود ولی ماهیت فاشیستی و قهقرایی آن عوض نمی‌شود. سیاست حذف، تبعیض و سرکوب در راستای تک‌صدایی و تک قومی کردن کشور به شدت دنبال خواهد شد و ملت‌سازی از نوع افغانی و یونی آن یا همان “افغان ملت” دمار از روزگار مردم افغانستان در خواهد آورد.
خدا حافظ آزادی، خدا حافظ برابری و عدالت اجتماعی!
تشکر آمریکا، تشکر سازمان ملل و همسایگان خیرخواه!

رسول حمیدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟