افغانستان یا داعشستان؟!

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 117812

داعش یک نام نیست؛ بلکه یک قرائت خشن و افراطی و گذشته‌گرا از اسلام است. کشتار و خون‌ریزی داعش نیز ناشی از همین باورهای قرون وسطایی آن است. این جماعت، در کشورهای مختلف اسلامی، نام‌های گونه‌ گون بر خود نهاده است؛ در سوریه و عراق داعش، النصره، جیش‌الاسلام، جیش‌الشام و … ، در لیبی، قاده الحرب، جیش المجاهدین و …، در سومالی بوکوحرام و در افغانستان طالبان، شبکه حقّانی، حزب اسلامی و …

آن‌چه که همه این گروه‌ها را با نام‌های مختلف به هم پیوند می‌زند؛ در حدّی که می‌توان آن‌ها را یک گروه به حساب آورد جمود فکری، سلفی‌گری، اندیشه تکفیری، کشتار بی‌حد و مرز، خشونت، انتقام‌جویی، روحیه ویران‌گری، قدرت‌طلبی و نیز استفاده ابزاری از دین اسلام است.

وحشی‌گری داعش و گروه‌های مشابه آن، همان‌چیزی است که قدرت‌های بزرگ جهانی بدان سخت نیاز دارند و برای تضعیف اسلام، تخریب کشورهای اسلامی و روشن کردن آتش اختلافات مذهبی در جهان اسلام از آن استفاده اعظمی می‌کنند. جهل، بی‌بصیرتی، انجماد فکری و قدرت‌طلبی این گروه‌ها باعث شده است که تبدیل به ابزار دست امریکا و اسرائیل گردند.

کسانی‌که نسبت به نفوذ داعش در افغانستان و به خصوص شمال این کشور هشدار می‌دهند، منظورشان گروهی است که در سوریه و عراق خود را داعش می‌خوانند؛ امّا اگر خود را از اسارت نام برهانیم، هم‌اکنون داعش در سراسر افغانستان به خصوص ولایات شمال حضور فعال و گسترده دارد. کشتار وسیع بی‌گناهان، تکفیر طیف‌های وسیعی از مسلمانان، رفتار خشونت‌آمیز و ایجاد ترس و وحشت از سوی گروه‌های مشخص به طور وسیع جریان دارد. مهم نیست که این گروه‌ها چه نام بر خود نهاده باشند.

این روزها خشونت‌ها و کشتارهای وسیع مانند رود چرکین در سراسر افغانستان جاری است. دست‌کم ۱۰۰ نفر در سپین‌بولدک به عقده‌های قومی تیر باران شدند، در پاتوی دایکندی خانه‌ها آتش زده شد و مردم آواره کوه و بیابان شدند، در مالستان ده‌ها انسان بی‌گناه؛ حتّی کودکان و زنان قتل عام شدند، در فاریاب و کندز اسیران بی‌گناه را تیر باران کردند، در بدخشان و تخار دختران و زنان جوان را به بردگی جنسی یا همان جهادالنکاح بردند و …

این اعمال از اندیشه‌های داعشی ناشی می‌شود. این‌ها همه داعشی هستند؛ مهم نیست که چه نام دارند.
در جنگ کنونی، بدون تردید هزاران خارجی در کنار طالبان حضور دارند؛ عرب‌های افغان دوباره جان گرفته و به گفته منابع خبری صدها تن از کشورهای عربی به مقصد افغانستان راهی پاکستان شده‌اند. گروه‌های تروریستی ازبکستان، تاجیکستان، اویغورهای چین، چچینی‌ها، گروه‌های پاکستانی سپاه صحابه، لشکر جنگهو، جیش محمّد و … حضور پرتعداد و مؤثر در جنگ کنونی افغانستان دارند.
مقامات روسی که نگران نفوذ داعش و القاعده در مرزهای کشورهای آسیای میانه هستند بار بار نسبت به حضور نیروهای داعش در شمال افغانستان هشدار داده‌اند. هفته گذشته وزیر دفاع روسیه گفت: نیروهای داعش در افغانستان آمده‌اند و هم‌چنان در حال انتقال از سوریه و لیبی به افغانستان هستند.
از مردم ولسوالی‌های بدخشان در ‌مرز با تاجیکستان نقل شده است که نیروهای مسلح در ولسوالی‌های مرزی، جنگ‌جویان تاجیک هستند و خود را انصارالله تاجیکستان می‌خوانند.

هدف اصلی گروه‌های تروریستی ازبکستان، تاجیکستان، سین‌کیانگ چین و چچینی‌ها کشاندن جنگ به کشورهای خودشان است؛ امّا از مسیر افغانستان. آن‌ها به طالبان کمک می‌کنند که افغانستان را تسخیر کنند و بعد با یاری طالبان به کشورهای خودشان نفوذ کنند. گفته می‌شود همین اکنون مرزهای افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان در کنترل گروه‌های تروریستی ازبک و تاجیک است.
ایالات متحده امریکا در این منطقه دقیقاً همان هدفی را دنبال می‌کند که گروه‌های یادشده به دنبال آن هستند؛ کشاندن جنگ و ناامنی به کشورهای آسیای میانه و چین. بنابراین امریکا همه‌جانبه از آن‌ها حمایت خواهد کرد. بایدن اعلام کرده است که سیاست‌های او در جهان بر اساس مهار چین و روسیه تنظیم می‌شود.

نکته پایانی آن‌که طالبان یک نام است که ده‌ها گروه داخلی و خارجی با گرایش‌های مختلف نظامی و سیاسی را پوشش می‌دهد. حالا همگی‌آن‌ها متحد‌اند؛ زیرا هدف مشترک و دشمن مشترک دارند؛ پس از پیروزی هرکدام راه خود را در پیش خواهند گرفت. طالبان آن چیزی نیستند که در هتل‌های لوکس قطر سخن میگویند؛ آن‌ها بیکاره‌هایی هستند که از دولت سر جنگ‌جویان طالب به آسایش و رفاه رسیده‌اند و در حال جمع‌کردن دالر هستند. آن‌ها چیزی مانند کرزی و عبدالله و … می‌باشند؛ طالبان واقعی کسانی هستند که به فتح هند و چین و روسیه می‌اندیشند. این‌ها همان داعشی‌ها هستند که اکنون افغانستان را کانون مرکزی خود انتخاب کرده‌اند.

سید اسحاق شجاعی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟