در نشست هم اندیشی روز قدس مطرح شد:

افغانستان و فلسطین رنج های مشترک دارند/ جهان درباره نسل کشی در افغانستان موضع خردمندانه نگرفته است

  • انتشار: ۸ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 129977

نشست هم اندیشی «روز جهانی قدس و نقش رژیم اشغالگر قدس در آشوب های تکفیری _ صهیونیستی در منطقه» شب گذشته با حضور شخصیت های مطرح و نخبگان مهاجر افغانستانی در مشهد برگزار شد.

در این نشست همچنین از شهدای انفجارهای اخیر کابل، قندوز و مزار شریف نیز یادبود به عمل آمد.

سخنرانان این نشست جریان استکباری به سردمداری آمریکا و صهیونیسم را عامل مشکلات افغانستان و منطقه خوانده و تاکید کردند که این جریان از میان امت اسلامی نیز به یارگیری پرداخته و آنها را تحت پرچم تکفیر با خود همراه کرده اند.

جریان های وابسته به استکبار و نبود گفتمان عدالت خواهی دو مشکل عمده در افغانستان است

سید احمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری اطلس در این نشست گفت: چالش امنیت در دنیای امروز ثمره تقابل دو گفتمان استکباری و عدالت خواه است. سردمدار گفتمان استکباری که امنیت و تمام ظرفیت ها را برای قبیله می خواهد رژیم غاصب صهیونیستی است و در طرف مقابل، علمدار گفتمان عدالت خواه جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل افغانستان بیان داشت: در نزاع این دو گفتمان یارگیری هایی نیز صورت می گیرد. جبهه استکبار علاوه بر اینکه از میان همفکران خود یارگیری کرده اند از میان امت اسلامی نیز موفق شده اند که برای خود یارگیری کنند. جبهه استکبار با جا انداختن تمامیت خواهی برای قبیله کسانی را تحت پرچم تکفیر با خود همراه کرده اند و این جریان های تکفیری نیز تمام ظرفیت ها را برای یک عده معدود می خواهند و بقیه افراد جامعه را شایسته بهره مندی از این ظرفیت ها نمی دانند. این چماق در اختیار صهیونیسم علیه امت اسلامی سال هاست در حال استفاده شدن است.

موسوی مبلغ افزود: درباره افغانستان نیز چنین مساله ای وجود دارد؛ وجود جریان های وابسته به استکبار و همچنین تعدد ساختار و نبود گفتمان عدالت خواهی دو مشکل عمده در افغانستان است.

طالبان دارای یک تفکر و نظام مدون نیست

حجت الاسلام حسینی بلخابی، دیگر سخنران این نشست نیز با تحلیل اوضاع کنونی افغانستان بیان داشت: هراس بسیاری از مردم و نخبگان این است که در افغانستان قانون قبیله ای پشتونیزمی حاکم شود. در این صورت معیار قومیت مطرح است و محل اعتبار و بنیان این تفکر پشتون بودن است.

وی بیان داشت: طالبان دارای یک تفکر و نظام مدون نیستند و هر عضو طالبان در نقطه ای که حاکم است بر مبنای سلیقه خود عمل می کند و فرمان برداری از ما فوق وجود ندارد.

حسینی بلخابی اضافه کرد: در بعد اقتصادی نیز طالبان معتقدند که التزامی به تامین نیازهای مردم ندارند اما در عین حال، از مردم مالیات می گیرند.

جهان درباره نسل کشی در افغانستان موضع خردمندانه نگرفته است

عارف رحمانی، نماینده پارلمان در نظام سابق کشور نیز طی سخنانی درباره روز جهانی قدس بیان داشت: همه انسان هایی که خود را به حقیقت و انسانیت ملتزم می دانند از روز قدس و مساله فلسطین حمایت می کنند.

رحمانی تاکید کرد: متاسفانه در افغانستان روز جهانی قدس به درستی تبیین و تحلیل نشده است تا به خوبی از این روز تجلیل شود. فرصت های زیادی در این زمینه از دست رفت و جوانان با معنای واقعی این روز آشنا نیستند.

وی افزود: حمایت جمهوری اسلامی ایران از قدس شریف مایه خرسندی است و در مقابل، سازش برخی کشورهای مرتجع عربی با رژیم اسرائیل عمیقا مایه ناراحتی است.

رحمانی همچنین در ادامه سخنان خود ضمن محکوم کردن رویدادهای تروریستی اخیر، این حوادث را نسل کشی جامعه هزاره خواند و از سکوت جامعه جهانی و برخی رسانه ها و شخصیت های کشور انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه جهان درباره نسل کشی در افغانستان موضع اخلاقی و سیاسی خردمندانه نگرفته است افزود: هنوز سازمان های بین المللی که عهده دار بررسی و موضع گیری در امر جنوساید هستند هیچ موضعی ندارند.

به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان نتیجه تعامل با استکبار جهانی بود

عبدالشهید ثاقب، نویسنده مطرح کشور نیز در این نشست هم اندیشی گفت: دو ملت افغانستان و فلسطین پیوندهای عمیقی و رنج های مشترکی دارند.

وی بیان داشت: طالبان باید صریحا اعلام کنند که با منش داعش که بر اساس آن اهل تشیع افغانستان نسل کشی می شود مخالف هستند و به عنوان مثال، نصاب تعلیمی که وحدت و زندگی مسالمت آمیز مذاهب در افغانستان را خدشه دار می کنند تصحیح نمایند.

ثاقب اظهار داشت: به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان نتیجه تعامل با استکبار جهانی بوده و ما باید از لحاظ رسانه ای به این موضوع توجه کنیم که داعش چیز مجزایی از طالبان نیست و نباید عین آنچه دشمنان القا می کند را تکرار کنیم.

حاح حفیظ سلطانی از چهره‌های شناخته شده هرات نیز در سخنانی، بر ضرورت وحدت امت اسلامی تاکید کرد.

او گفت که در شرایط کنونی کشور ، همه باید برای تقویت وحدت همت کنند و از طرح مباحث اختلاف در انگیز باید جلوگیری کرد.

گفتنی است که این محفل، با تلاوت دلنشین آیاتی از قرآن کریم توسط قاری بین‌المللی و برجسته افغانستانی حاج سلیمان یوسف زاد رنگ و بوی قدس و فلسطین به خود گرفت و شعرخوانی شاعر برجسته کشور ، حجت الاسلام والمسلمین سید فضل الله قدسی در مورد شهدای عملیات های تروریستی اخیر کشور، نیز بخش دیگری از این برنامه بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟