افغانستان مرگبار ‌ترین کشور برای غیر نظامیان

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 107265

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی اعلام کرد: در حالی که ارقام کلی تلفات غیر نظامیان در اوایل سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده، اما پس از آغاز گفتگوهای صلح در ماه سپتامبر، میزان تلفات و زخمیان غیر نظامیان در افغانستان افزایش یافته است.

دیبرا لاینز، رئیس یوناما گفت که این سازمان همه ساله کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ غیر نظامی را ثبت کرده که این امر افغانستان را در میان مرگبارترین مکان‌ها برای غیر نظامیان در جهان قرار داده است.

در گزارش یوناما آمده است: «تعداد کلی تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۸۲۰ (۳۰۳۵ کشته و ۵۷۸۵ زخمی) بوده و برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ کمتر از ۱۰ هزار نفر بوده است.

بر بنیاد گزارش یوناما، زنان و کودکان ۴۳ درصد از تمامی تلفات غیر نظامیان را تشکیل می‌دهند که تعاد تلفات کودکان ۲۶۱۹ (۳۰ در صد) و تعداد تلفات زنان ۱۱۴۶ (۱۳ درصد) می‌باشد.

در این گزارش آمده‌است که از آغاز مستندسازی سیستماتیک کشتار غیر نظامیان از سوی یوناما در سال ۲۰۰۹، زنان بیشتری در درگیری‌ها در سال ۲۰۲۰ کشته شده‌اند. در مجموع ۱۱۵۰ تن از زنان و اطفال (۳۹۰ زن و ۷۶۰ طفل) کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، درگیری‌های زمینی علت اصلی تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۲۰ (۳۶ درصد) بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ اندکی افزایش یافته است. پس از آن حملات انتحاری و غیر انتحاری توسط عناصر مخالف دولت با استفاده از مهمات تعبیه شده انفجاری (۳۴.۵ درصد) بوده که ۳۰ درصد کاهش داشته است. قتل‌های هدفمند توسط عناصر مخالف دولت (۱۴ درصد) ۴۵ درصد افزایش یافته‌ و حملات هوایی توسط قوای دولتی (۸ درصد) ۳۴ درصد کاهش داشته است.

گزارش یوناما حاکی از آن است که‌ عناصر مخالف دولت در سال ۲۰۲۰ باعث بیشترین تلفات غیر نظامیان (۶۲ درصد) بوده اند که شامل ۵۴۵۹ تلفات ـ ۱۸۸۵ کشته و ۳۵۷۴ زخمی ـ است. طالبان مسئول بیشتر تلفات (۴۶ درصد) و داعش مسئول هشت درصد آن می‌باشد.

همچنین نیروهای طرفدار دولت باعث یک ربع تلفات غیر نظامیان شدند، در مجموع ۲۲۳۱ (۸۴۱ کشته و۱،۳۹۰ زخمی) که ۲۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است، در حالی که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان بیشتر این تلفات (۲۲ درصد تمام تلفات) را باعث شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟