افشای تلاش‌های لابی سعودی برای جلوگیری از انتشار گزارش قتل خاشقجی

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 107565

منابع سعودی فاش کردند که دربار سلطنتی عربستان تلاش زیادی از خلال لابی‌گری در واشنگتن برای ممانعت از انتشار گزارش قتل روزنامه نگار منتقد سعودی انجام داد.

به گزارش تسنیم به نقل از سعودی لیکس، منابع سعودی به سایت سعودی لیکس اعلام کردند که دربار سلطنتی تمام تجهیزات دیپلماتیک خود را در واشنگتن بسیج کرد تا از انتشار گزارش قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی جلوگیری کند.

این منابع افزودند که حتی تمام تلاش‌های درباره سلطنتی نتوانست مانع اقدام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی شود.

این منابع سعودی در ادامه تاکید کردند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مکالمات تلفونی با مقام‌های دیپلماتیک دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا برقرار کرد و همچنین جلساتی در این خصوص با شخصیت‌های عالی رتبه در کاخ سفید برگزار شد.

دربار سلطنتی بسیار تلاش کرد تا مانع انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی شود.

این منابع سعودی در ادامه خاطر نشان کردند که محمد بن سلمان در خصوص تلاش برای ممانعت از افشای گزارش قتل خاشقجی پیشنهادهای مالی کلانی به شخصیت‌ها و شرکت های آمریکایی داد و تا حدی که وی توانست خود را از تحریم‌های واشنگتن مصون دارد.

در ادامه گزارش منابع سعودی آمده است که عربستان در ساعات آخر انتشار گزارش قتل خاشقجی از خلال ایجاد لابی علیه دولت بایدن تلاش کرد تا فشار بر عربستان را کاهش دهد تا اینکه محمد بن سلمان در آینده تاج و تخت سلطنت خود را از دست ندهد.

پیش از این منابع آگاه فاش کردند که «سلمان عبد العزیز» پادشاه عربستان پیام محرمانه‌ای برای جو بایدن فرستاده و در آن از رئیس جمهور آمریکا خواسته است مانع انتشار گزارش محرمانه درباره جنایت قتل جمال خاشقجی شود که این پیام محرمانه از طریق شاهزاده «ریما بنت بندر بن سلطان»، سفیر عربستان در واشنگتن برای جو بایدن فرستاده شد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز جمعه در گزارشی درباره ترور جمال خاشقجی اعلام کرد که محمد بن سلمان با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقجی در استانبول موافقت کرده بود.

خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ریاض که در ابتدا نسبت به ناپدید شدن خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، تصدیق کرد که این روزنامه‌نگار در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟