اعتراضات گسترده در لهستان در بحبوحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا

  • انتشار: ۱۹ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122247

بیش از ۱۰۰ هزار لهستانی در تظاهرات روز یکشنبه ورشو شرکت کردند و به خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعتراض کردند.

به دنبال حکم جنجالی دادگاه قانونی اساسی لهستان مبنی بر ناسازگاری قانون اساسی این کشور با قوانین اتحادیه اروپا، سیاستمداران اروپایی از این حکم ابراز نگرانی کردند و آن را زیر پا گذاشتن قوانین اتحادیه اروپا دانستند.

اعتراضات روز یکشنبه لهستان در بیش از ۱۰۰ شهر در داخل و خارج این کشور برگزار شد. حدود ۱۰۰ هزار نفر تنها در ورشو پایتخت این کشور تجمع کردند و در حالی که فریاد می‌زدند «ما می‌مانیم»، پرچم‌های لهستان و اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند.

دونالد توسک، رئیس سابق شورای اروپا و رهبر فعلی حزب پلت فرم مدنی گفت: سیاست‌های حزب قانون و عدالت، آینده لهستان در اروپا را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: «آن‌ها می‌خواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند تا بتوانند قوانین دموکراتیک را بدون مجازات نقض کنند». او همچنین از مردم خواست که از لهستان اروپایی دفاع کنند.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، با استقبال از حکم دادگاه این کشور گفت: با هر کشور عضو باید با احترام رفتار شود و اتحادیه اروپا نباید گروهی از افراد برتر باشد.

حکم اخیر دادگاه قانون اساسی لهستان، موجی از نگرانی‌ها را برانگیخت که با واکنش جدی سیاستمداران اروپایی و تظاهرات گسترده در لهستان و نقاط دیگر اروپا همراه شد.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟