اردوغان: آمریکا به ما پیشنهاد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ را داده است

  • انتشار: ۲۵ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122652

رئیس‌ جمهور ترکیه اعلام کرد آمریکا به آنکارا پیشنهاد کرده که در قبال پولی که برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ پرداخته کرده‌اند، جنگنده‌ دیگری دریافت کنند.

به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد واشنگتن به آنکارا پیشنهاد داده است به جای پولی که برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ به آمریکا پرداخت کرده است جنگنده‌ اف-۱۶ تحویل بگیرد.

اردوغان در این خصوص گفت: موضوع خرید جنگنده‌های جدید اف-۱۶ از آمریکا مربوط به قرارداد پیشین خرید جنگنده‌ اف-۳۵ است و آمریکا از ما خواسته در ازای پولی که پرداخت کردیم جنگنده‌های اف-۱۶ تحویل بگیریم. با این حال مقامات مربوط کار خود را برای باز پس گیری مبالغی که برای خرید اف-۳۵ هزینه کردیم، پیگیری خواهند کرد.

او در ادامه افزود: ما از آمریکا اف-۱۶ نخواسته‌ایم و به تلاش خود برای آماده سازی و بازسازی ناوگان هوایی ترکیه ادامه خواهیم داد.

 قراردادی به منظور تامین سامانه دفاع موشکی ترکیه میان مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ امضا شد. بر اساس این توافق ترکیه وامی از روسیه برای تامین مالی خرید اس -۴۰۰ دریافت کرده است. اما تحویل اس -۴۰۰ مدرن باعث ایجاد بحران در روابط ترکیه و آمریکا در اواسط ژوئیه ۲۰۱۹ شد. آمریکا در آن زمان ترکیه را تهدید کرد علاوه بر تصویب تحریم‌های جدید علیه این کشور تحویل اف- ۳۵ را نیز به تعویق می‌اندازد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟