احیای ((گروه تماس افغانستان)) در سازمان همکاری شانگهای

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 137534

وزیر خارجه روسیه گفته است که وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد احیای گروه تماس این سازمان برای افغانستان به توافق رسیده‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی روز شنبه، ۱۶ ثور، گزارش داده‌اند که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه، ۱۶ ثور، گفته است که شرکت‌کننده‌گان نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای با احیای کارگروه سازمان همکاری شانگهای ـ افغانستان موافقت کرده‌اند.

وی که برای حضور در نشست شانگهای به ایالت گوا در هند رفته، گفته است: «توافق کردیم که گروه تماس سازمان همکاری شانگهای ـ افغانستان را احیا کنیم.»

لاوروف با اشاره به سیاست خارجی جدید کرملین افزوده است که مفهوم سیاست خارجی این کشور بر نقش سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان مرکز نظم جهانی چندقطبی در حال ظهور تاکید دارد.

وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که همه متحدان شانگهای در مواضع خود اتفاق‌ نظر دارند، ابراز اطمینان کرده که پیشنهاد احیای کارگروه تماس اجرایی خواهد شد.

او همچنان به پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در سال ۲۰۱۶ برای ادغام سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اوراسیا و آسه‌‌آن اشاره کرده است.

این در حالی است که وزیر خارجه چین در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که کشورش در نظر دارد از طریق ایجاد گروه تماس در سازمان شانگهای، راه‌حل سیاسی برای جنگ جاری در افغانستان جست‌وجو کند.

نشست شورای وزیران سازمان همکاری‌ شانگهای در شهر گوای هند برگزار شد و اعضای این نشست از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و به‌ رسمیت‌ شناسی حقوق زنان و‌ دختران از سوی طالبان حمایت کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟