احمد مسعود میتواند جای پدرش را بگیرد ؟

  • انتشار: ۲۵ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118876

در حال حاضر همه از خود میپرسند که سرنوش دره پنجشیر چه خواهد شد و این دره ایکه در زمان جنبش مقاومت مظهر استقامت مردم افغانستان بود و باعث شهرت جهانی فرمانده آن شد چی میشود ؟ احمد مسعود بار ها اعلام داشته که مقاومت علیه طالبان را بدوش خواهد گرفت.

من شک دارم که مسعود جوان جای فرمانده احمدشاه مسعود که محصول شرایط خاص و عوامل ویژه ای بود را بگیرد. ولی آرزو میکنم که چنین باشد، زیرا ما تازه وارد مرحله ای از تایخ میهن مان شده ایم که برای اولین بار بعد از مبارزات مردمی علیه رژیم تبه کار خلق و پرچم ( قبل از تجاوز آشکار شوروی)، میهن پرستان و عدالت خواهان باید مبارزه علیه ارتجاع سیاه قرون وسطایی، که در پیروزی آن هم امریکا و متحدین آن و هم یاران قدیم فرمانده مسعود، نقش دارند، را آغاز کنند. توهم جمهوریت دروغین وفریب دموکراسی آنگونه که از سالها قبل پیشبینی میکردم پایان یافت، ولی مبارزه برای جمهوریت و دموکراسی تازه شروع میشود.

علیرغم آنکه امریکا در کنار خریدن رهبران سیاسی و قومی، موجب رشد یک نسل از جوانان تیپ امریکایی “غیر سیاسی” شد، به حد کافی در میان هم نسلان و هم سنن احمد جوان، روشنفکران متعهد وجود دارد که نیروی محرکه یک چنین جنبش ملی و عدالتخواهی و ضد افراطیگری اسلامی را بنیان گزاری کند.

احمد مسعود از پدر قهرمان و استقلال طلب خود از یکطرف و از رژیم ننگین و دست نشانده اشرف غنی از طرف دیگر باید بیآمورد : تکیه به قدرت خارجی راه حل نیست، این قدرت هر کی باشد، به شمول فرانسه کشور دوم من. وانگهی تاریخ افغانستان شاهد آن است.
نوشتن نامه به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و سپردن آن به یک جنگ افروز حرفوی و خود شیفته بنام برنارد هانری لویی، نخستین اشتباه احمد مسعود است. مگر او که با رئیس جمهور فرانسه ملاقات نموده بود نمیتوانست مستقیمآ نامه بنویسد و شخصیت مانند برنارد هانری لویی را مدافع خود نزد رئیس جمهور بسازد ؟

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟