اتحاد طالبان، ترکیه و آمریکا

  • انتشار: ۲۳ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 128674

خیرالله خیرخواه مسئول وزارت اطلاعات و فرهنگ اداره کابل امروز اعلام کرد که به زودی توافقنامه واگذاری مدیریت میدان هوایی کابل به ترکیه و قطر امضا خواهد شد.

روز گذشته، سفارت افغانستان در آمریکا تعطیل گردید و پیش از آن، تام وست نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور افغانستان در ملاقات با امیرخان متقی، بر سر مسائل مالی، به توافقاتی دست یافت.

همه این رویداد ها، نگاه طالبان به آینده افغانستان و نحوه تعاملات بین المللی آنها را به صورت روشنی نشان می‌دهد.

واگذاری میدان هوایی کابل به ترکیه به این معنی است که جناح تندرو طالبان، در تطبیق برنامه های خود موفق تر بوده و قوت گیری گروههای تندرو تروریستی در بهار پیش رو، دور از انتظار نیست.
در اختیار داشتن میدان هوایی کابل، عملا دست ترکیه را در انتقال نیرو و تجهیزات به افغانستان کاملا باز خواهد گذاشت و اداره کابل نیز با وقوف به این مسأله، با واگذاری میدان هوایی به ترکیه و قطر موافقت کرده است. همچنین خیلی دور از ذهن است که چنین اتفاق مهمی، بدون هماهنگی با آمریکا صورت بگیرد.

بنابراین می‌توان گفت که اتحاد میان طالبان، ترکیه و آمریکا عملا شکل گرفته و اداره فعلی کابل، مخالفتی با طراحی های آمریکایی-ترکی برای افغانستان ندارند.

ایجاد گشایش های مالی برای طالبان توسط آمریکا و تعطیل شدن سفارت افغانستان در این کشور هم نشان می‌دهد که آمریکا، عملا فاز بعدی سناریوی خود برای کشور را کلید زده است واین سناریو، با بازیگری جدی ترکیه پی گرفته خواهد شد.

در این بین، به نظر می‌رسد که این کشورهای منطقه و همسایه افغانستان هستند که بار دیگر، در حاشیه قرار خواهند گرفت و تلاش آنها برای نفوذ به طالبان ، چندان نتیجه بخش نبوده است.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟