آیا فلسطینی ها سرزمین خود را به یهودیان فروخته بودند؟

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: پارلماندیدگاه
  • شناسه مطلب: 86179
فلسطین

یکی از شبهات مهم درباره موضوع فلسطین این است که ملت فلسطین سرزمین خود را به یهودیان فروختند، پس چرا مدعی آزادی سرزمین خود هستند؟

در این مطلب به طور اختصار به این شبهه پاسخ خواهیم داد:

یهودیان در دوره اشغال فلسطین توسط انگلیس توانستند بر حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار دنم یعنی ۱ / ۵ درصد از سرزمین فلسطین سیطره یابند اما اکثر این اراضی را در واقع از مردم فلسطین نخریدند. واقعیت آن است که اکثر این اراضی به صورت هبه از سوی دولت انگلیس به یهودیان واگذار شد و یا از طریق ملاکان بزرگ غیر فلسطینی که در خارج سکونت داشتند به فروش رسید. مقامات انگلیسی حدود ۳۰۰ هزار دنم از زمین‌های سلطنتی را به طور رایگان در اختیار یهودیان قرار داده و ۲۰۰ هزار دنم زمین دیگر را در ازای مبلغی ناچیز به آنها فروختند.

مجموع زمین هایی که توسط فلسطینیان فروخته شد، ۲۶۱۴۰۰ دنم بود. در یک قرن پیش یعنی در زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین این زمین داران بزرگ و ملاکان بزرگ عمدتا لبنانی با اکثریت دروزی بودند که بسیاری از زمین های فلسطینیان در دست انان بود. ملاکانی که عمدتا در لندن زندگی می کردند و برای استفاده از آب و هوای ناب مدیترانه ای فلسطین فقط تابستانها به فلسطین رجوع می کردند. آن بخش کمی از سرزمین فلسطین که فروخته شد به یهودیان با کمک انگلیسی ها از این ملاکان و با قیمت چند ده برابری خریداری شد نه از مردم اصلی سرزمین فلسطین.

با این تفاسیر مشخص است که اسرائیلی‌ها با خرید ۱۰% از زمین فلسطین، آنان را از ۹۰% باقی مانده محروم کردند و از خانه و کاشانه خود راندند.علی رغم درصد و مقدار ناچیز زمین‌های خریداری شده اما بر فرض که اصل مسئله خرید بعضی از زمین‌های فلسطین از سوی یهودیان هم صحّت داشته باشد اما مالکیت چند ملک یا خانه، دلیل موجهی برای تجزیه طلبی و یا تصاحب کل یک کشور نخواهد بود چراکه اگر اینگونه بود، با توجه به خرید بخش وسیعی از املاک در برخی محلات مسلمان نشین کشورهای غربی و اروپایی، مسلمانان هم باید به خود اجازه می‌دادند که منطقه موجود را یه کشور جداگانه تلقی کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟