آرامش فعلی و نرمش طالبانی درازمدت نخواهد بود

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119061

نمیخواهم ته دلتان را خالی کنم. اما به هوش باشید که آرامش فعلی و نرمش طالبانی درازمدت نخواهد بود. کلی گوییهای مقامات طالبان در رابطه با عفو عمومی و مشارکت همگانی و آزادیهای مدنی اعتمادآور نیست. عنقریب سیکلی از ترور و اعمال خشونت شهرهای بزرگ بویژه کابل را فرا میگیرد. سیستم امنیتی فروپاشیده و نیروهای خودسر طالبان میتوانند دردسرهای زیادی بیافرینند.

طالبان جنگجویان خوبی بوده اند اما الزاما تامین کنندگان امنیت خوبی نیستند. به نظر میرسد مردم افغانستان بویژه چهره های سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان از سه جهت در معرض تهدیدند:

اول باندهای وابسته به دولت سابق این توانمندی را دارند تا از طالبان انتقام بگیرند و چهره های شاخص این گروه را هدف قرار دهند‌؛ روشی که طالبان خود در آن استاد هستند.

دوم؛ به زودی شکافهای درونی در بدنه طالبان سرباز خواهد کرد. حالا زمان تقسیم قدرت است و قطعا آنانی که سهم کمتری از کیک قدرت را دریافت کنند، دست به ماشه خواهند شد. این احتمال وجود دارد که در إینده نزدیک شاهد جنگ قدرت درون طالبانی باشیم و آن هم از نوع مسلحانه اش؛ تجربه ایران در ۴۳ سال قبل شاهدی بر این ادعاست.

سوم؛ طالبان دشمنان ایدیولولژیک خود را دارند. مهمترین آن داعش است که طالبان در زمان خلافت البغدادی، خلافت وی را نامشروع خوانده بود. حالا امارت طالبان بازگشته و خلافت داعش فروافتاده. بنابراین بیم آن میرود که داعش برای ناکارآمد نشان دادن امارت، دست به عملیاتهای شهری بزند و یا از طالبان انتقام بگیرد.

امان الله شفایی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟