برای اولین بار چند کیلومتر سرک در ولایت دایکندی آسفالت می شود

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15467

دفتر مطبوعاتی ولايت دايکندي، از آسفالت شدن چند کيلومتر سرک براي اولين بار در اين ولايت خبر داده است.

در اعلامیه دفتر مطبوعاتی ولایت دایکندی گفته شده است، کار پخته کاري فاز اول سرک پخته از شهر نيلي به طرف ولسوالي شهرستان آغاز شده است. همچنان گفته شده است که اين اولين پروژه ي سرک پخته در دايکندي است و قبل از آن حتي يک متر سرک پخته در اين ولايت وجود نداشته است.

چندي پيش وزارت فوايد عامه نيز اعلان کرده بود که قرار است سرک نيلي – ورس – پنجاب آسفالت گردد. اين وزارت گفته بود که وزارت فوايد عامه با بانک جهاني به موافقت رسيده است که تمام اين مسير آسفالت گردد. گفته شده بود که کار آسفالت اين سرک از مرکز شهر نيلي امسال آغاز مي گردد و تا سه سال ديگر تمام مسير به صورت اساسي آسفالت خواهدشد.

در گزارش وزارت فوايد عامه آمده بود که کار سرک درجه 2 از نيلي الي کوتل قناغ ادامه دارد. طول اين سرک 160 کيلومتر مي باشد و از نيلي مرکز ولايت دايکندي تا ولسوالي پنجاب ولايت باميان، امتداد مي يابد.

ولايت دايکندي يکي از نا انکشاف يافته ترين و محروم ترين ولايت هاي افغانستان است. هيچ کدام از مسيرهاي مواصلاتي اين ولايت داراي سرک هاي پخته و آسفالت شده نيست و سرک هاي خامه و غير استاندارد بارها حوادث ناگوار ترافيکي را به بار آورده است.

همچنان بسياري از مسيرهاي مواصلاتي اين ولايت به ساير ولايت ها و شهرهاي کشور، نا امن مي باشد. مسير مواصلاتي دايکندي – هلمند – قندهار سالهاست که از امنيت برخوردار نيست و بخش بزرگ از مردم دايکندي در اين مسير رفت و آمد دارند و بارها از سوي مخالفان مسلح تهديد شده اند و اموال تجارتي شان غارت گرديده است. از سال 2001 تا کنون چندين بار مسافرين اين مسير به صورت دسته جمعي از موتر پايين گرديده و کشته شده اند، بسياري اوقات اين مسير ماهها بر روي ترافيک مسدود شده است و حد اقل مردم سه ولسوالي دايکندي با کمبود نيازمندي هاي اوليه و مواد خوراکه مواجه شده اند، اما هنوزهم امنيت اين مسير تامين نگرديده است.

همچنان سرک هاي مواصلاتي ولسوالي هاي دايکندي به طرف مرکز ولايت خامه، غير استاندارد و  دشوار گذر مي باشد. بسياري از اين سرک ها از سوي مردم محل ساخته شده است و توسط هيچ انجينير سرک سازي طرح و ديزاين نشده است و فاقد هرگونه معيار مي باشند. علاوه بر اينها در طول اين يک و نيم دهه ي گذشته، نه تنها اين سرک ها آسفالت نگرديد، بلکه حتي به سرک درجه دوم هم تبديل نشد.

اکنون مردم دايکندي از افتتاح اولين پروژه ي آسفالت چند کيلومتر سرک در ولايت شان خوشحال شده اند و يکي از نمايندگان شوراي ولايتي دايکندي از اين بابت از رئيس جمهور و وزير فوايد عامه، تشکر کرده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟