یک نهاد مستقل، اتهامات علیه دولتمردان را بررسی میکند

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 11813
ارگ

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که برای بررسی اتهامات علیه مقام های بلند پایه دولتی و کارمندان حکومتی یک نهاد مستقل ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در بخشی از یک خبرنامه خود نوشته است که این نهاد برای تامین شفافیت و حسابدهی ایجاد می گردد.

در خبرنامه آمده است: «یک میکانیزم واضح و عادلانه جهت بررسی ادعا ها و اتهامات وارده بالای اراکین بلند رتبه و کارمندان حکومتی به منظور تامین شفافیت و حسابدهی در چارچوب یک نهاد مستقل ایجاد خواهد شد»

ریاست جمهوری در این باره معلومات بیشتری ارایه نکرده است.

ریاست جمهوری در حالی از ایجاد یک نهاد مستقل برای بررسی اتهامات علیه مقام های بلند پایه ی دولتی سخن می زند که بارها مقام های افغان به دست داشتن در فسادهای بزرگ اداری متهم شده اند.

در تازه ترین مورد؛ یک گزارش جدید سازمان دیدبان شفافیت افغانستان نشان می دهد که قرارداد استخراج شماری از معادن به افراد سیاسی داده شده است.

دیدبان شفافیت استخراج پنج معدن را در افغانستان مطالعه کرده و دریافته است که قرارداد این معادن به افراد متنفذ سیاسی و خانواده‌های آنها داده شده ‌است.

در گزارش این نهاد آمده که اسناد داوطلبی اکثر این معادن نشان می‌دهد که این اسناد به گونه‌ای به سود شرکت برنده تهیه شده و داوطلبی نیز به نفع شرکت برنده انجام شده‌ است. در مواردی، این قراردادها با قانون معدن افغانستان در تناقض است.

این نهاد مدعی شده که اعمال نفوذ سیاسی در تمام روند داوطلبی وجود داشته و در روند انتخاب شرکت ها نیز فشار سیاسی مشهود است.

دیدبان شفافیت افغانستان تاکید کرده که اطلاعات با شرکت‌های برنده قبل از قرارداد شریک ساخته شده و در برخی از این قراردادها پیشنهاد داوطلبان دیگر بیشتر به نفع دولت بوده؛ اما برده نشده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟