یکی از بت های بامیان بازسازی می شود

  • انتشار: ۲۱ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 16201

والی بامیان روز گذشته (شنبه) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد؛ تندیس شهمامه یکی از بت های بامیان بازسازی خواهد شد.

به گفته‌ی آقای زهیر، در سیزدهمین نشست گروپ کاری متخصصان بامیان که در شهر مونیخ آلمان، به مدت سه روز دایر شده بود، تصمیم نهایی، مبنی بر ساخت و بازسازی بودای شرقی، اتخاذ شد.

والی بامیان، سیزدهمین نشست گروپ کاری متخصصان بامیان را، مهم و ارزشمند خواند که در آن، علاوه بر بازسازی تندیس شهمامه، موارد مهم دیگری نیز فیصله گردید.

این دو پیکره تاریخی در سال ۲۰۰۱ به دست گروه طالبان تخریب شده بودند و در کنفرانس مونیخ که روزهای یازدهم الی سیزده قوس برگزار شده بود، تصمیم گرفته شد تا پیکره 38 متری این بت بازسازی شود.

گفته شده که در این کنفرانس علاوه بر نمایندگان دولت افغانستان، متخصصانی از کشورهای آلمان، جاپان، ایتالیا، کوریای جنوبی و همچنین سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) حضور داشتند.

همچنان آقای عبدالاحد عباسی، رییس اداره حفظ و احیای شهرهای باستانی و بناهای تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ به بی بی سی گفته است بازسازی فیزیکی این پیکره نیاز به هزینه هنگفتی دارد که تا حالا درباره آن صحبت مفصل صورت نگرفته، اما اگر در همایش بین‌المللی چگونگی بازسازی آن مورد توافق قرار گرفت، هزینه آن نیز هم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این توافق در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز رایزنی‌های طولانی بین مقام‌های دولت افغانستان و متخصصان کشورهای مختلف درباره بازسازی این پیکره و پیکره ۵۵ متری بامیان بود اما  به نتیجه قطعی نرسیده بودند .

این دو پیکره تاریخی در سال ۲۰۰۱ به دست گروه طالبان تخریب شدند.

حالا با توافقی که در کنفرانس مونیخ حاصل شده، به نظر می رسد که اجماع گسترده بین‌المللی برای بازسازی یکی از دو پیکره بزرگ بامیان در مراحل نهایی خود قرار گرفته است.

این دو پیکره و چند بنای تاریخی دیگر در بامیان در فهرست میراث‌های فرهنگی یونسکو درج شده و به گفته آقای عباسی، همه آن‌ها به نحوی در معرض خطر قرار دارند.

او افزود که دولت افغانستان می‌ کوشد بازسازی همه این محلات در دستور کار دولت و مراجع بین‌المللی قرار گیرد تا در وضعیت بهتری قرار گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟