«یلدای هم‌زبانی»؛ شب خاطره‌انگیز ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها در تهران

  • انتشار: ۳۰ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2
  • شناسه مطلب: 72495
یلدای مهربانی

مهاجرین افغانستانی در کنار ایرانی‌ها در “یلدای هم‌زبانی” شبی خاطره‌انگیز برای همدلی و هم‌زبانی رقم زدند.

یلدا رسمی باستانی برای کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی است که هر ساله در کشورهای مختلف این حوزه با آداب و رسوم مختلفی جشن گرفته می‌شود.
امسال به همت شهرداری تهران و همراهی مهاجرین افغانستانی ساکن پایتخت ایران، ویژه برنامه “یلدای هم‌زبانی” با هدف ایجاد مودت، همدلی و هم‌زبانی میان دو ملت ایران و افغانستان در فرهنگسرای ولا شهرری برگزار شد.

یکی از نکات قابل توجه و حائز اهمیت این مراسم استقبال پرشور و بی‌نظیر مهاجرین افغانستانی بود.
در این جشن که به همت اداره کل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شده بود، سعی بر این بود تا با توجه به رسوم مشترک در شب یلدا میان ایران و افغانستان و بازنمایش این آیین‌ها، مهاجرین افغانستانی که سال‌ها از وطن‌شان دور هستند را باز دیگر به سال‌های دور از خانه برده و آن‌ها را شریک شادی این شب‌های مردم همدل و هم‌زبان‌شان در کشور ایران کنند.

هنرنمایی هنرمندان ایرانی و افغانستانی از یک سو و اجرای زیبای دو مجری ایرانی و افغانستانر بر روی صحنه و ادای احترام ایرانی‌ها به افغانستانی همه و همه باعث شده بود تا به قول سیده تکتم حسینی بانوی غزل افغانستان شبی خاطره‌انگیز پس از سال‌ها یلدای تنهایی برای مهاجرین افغانستانی رقم بخورد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری مهاجرین افغانستانی در حاشیه این مراسم از دیگر ویژگی‌های یلدای هم‌زبانی بود که با استقبال شهروندان تهرانی همراه شد و موجی از همدلی و هم‌زبانی میان دو ملت را در این نمایشگاه شاهد بودیم.

“یلدای هم‌زبانی” گامی جدید برای احیای فرهنگ مشترک و متدنانه میان ایران و افغانستان بود که با یاری ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها به شبی فوق‌العاده برای هر دو ملت تبدیل شد.

گزارش تصویری این نشست را در این لینک ببینید!

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟