داستان یاجوج و ماجوج

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73876

احتمالا تا به حال درباره قوم «یاجوج و ماجوج» و ویژگی های منحصر به فرد این دو قبیله شنیده اید. اما شاید بسیاری از شما ندانید که واقعا یاجوج و ماجوج کیست و چرا در طول تاریخ به لجاجت و بد قلقی معروف هستند.

با خواندن این مقاله کوتاه و مختصر، درباره قوج یاجوج و ماجوج اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. پس تا انتها با خبرگزاری اطلس همراه باشید.

یاجوج و ماجوج کیست؟

یاجوج و ماجوج نام دو قبیله از انسان ها باستانی و بسیار قدیمی هستند. البته برخی معتقدند که یاجوج و ماجوج نام دو شخص بوده اند. عده ای دیگر نیز گفته اند که یاجوج و ماجوج نام مردم دو منطقه هستند؛ برخی اقوال دیگر نیز حاکی از آن است که یاجوج و ماجوج دو منطقه جغرافیایی می باشند. اما نظر قوی تر و صحیح تر آن است که یاجوج و ماجوج نام دو قبیله می باشند که دارای مردمانی وحشی و غارتگر و مفسد بوده اند.

اما خوب است نگاهی به واژه «یاجوج و ماجوج» نیز بیندازیم؛ اگرچه دانستن آن شاید به اینکه قوم یاجوج و ماجوج کیست و چه ویژگی هایی داشته اند کمکی نکند اما قطعا از جهات دیگر مفید خواهد بود.

برخی دانشمندان و واژه شناسان می گویند «یاجوج و ماجوج» با واژه « گاگ و مگاگ» نیز امده است. عده ای دیگر نیز گفته اند که نام این دو قبیله « یاهونگ و ماهونگ» بوده که در عربی یاجوج و ماجوج تلفظ شده است.

یاجوج و ماجوج در قرآن کریم

جالب است بدانید قوم یاجوج و ماجوج در قرآن کریم نیز آمده است. قرآن کریم از یاجوج و ماجوج به فساد و هرج و مرج یاد کرده و آنها به واسطه این اخلاقشان مذمت شده اند. پس در همین ابتدا به طور اجمالی نظر قرآن کریم در پاسخ به این سوال که یاجوج و ماجوج کیست را دانستیم.

خداوند در دو موضع از یاجوج و ماجوج با همین صفات مذکور یاد کرده است. مورد اول در سوره کهف و در ضمن بیان سرگذشت و سفرهای ذوالقرنین است که شرح حال مختصری از یاجوج و ماجوج داده است. شرح حال قوم یاجوج و ماجوج در سوره کهف از آیه ۹۳ آغاز می شود و تا آیه ۹۷ ادامه می یابد. برای مطالعه این آیات می توانید اینجا کلیک کنید.

یاجوج و ماجوج

ماجرا از این قرار است که ذوالقرنین در یکی از سفرهای خود به مردمی بر می خورد که از دست قوم یاجوج و ماجوج به تنگ آمده اند؛ زیرا آنها مردم را غارت کرده و موجب فساد در زمین می شدند. ذوالقرنین نیز سدی میان آن مردمان و قوم یاجوج و ماجوج ایجاد کرد تا مزاحمت این دو قبیله عجیب و غریب دیگر به آنها نرسد.

برای اینکه بیشتر بدانید قوم یاجوج و ماجوج کیست خوب است به آیه دیگری از قرآن کریم که در سوره «انبیاء» آمده است نیز توجه کنید. خداوند در آیه ۹۶ این سوره مبارکه می فرمایند: «حَتَّى إِذَا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ»؛ «تا وقتى که یاجوج و ماجوج [راهشان] گشوده شود و آنها از هر پشته‏ اى بتازند!»

آنچه کاملا از این دو آیه از قرآن کریم معلوم است این نکته می باشد که قوم یاجوج و ماجوج انسان هایی وحشی، غارتگر، خرابکار و مفسد بودند؛ تا جایی که قرآن کریم بعد از هزاران سال از زندگانی این دو قبیله، در دو جا از قرآن کریم از وحشی گری آنها یاد کرده است. با توجه به این دو آیه از قرآن کریم، تا حدودی پاسخ به این سوال که قوم یاجوج و ماجوج کیست را دانستیم اما برای کسب اطلاعات بیشتر خوب است نگاهی به ویژگی های این دو قبیله در دیگر کتب آسمانی نیز بیندازیم

یاجوج و ماجوج در دیگر کتب آسمانی

خوب است این نکته را نیز بدانید که شرح حال اقوام عجیب و غریب یاجوج و ماجوج در دیگر کتب آسمانی نیز ذکر شده است. این نکته نشان می دهد که این دو قبیله تا چه حد مفسد و خرابکار بوده اند که اکثر کتب اسمانی از آنها یاد کرده و همه آنها نیز یاجوج و ماجوج را به فساد و بدنامی معرفی کرده اند. در ادامه، جزئیات جالب و مفیدی درباره قوم یاجوج و ماجوج در کتاب های آسمانی دیگر ادیان مشاهده می کنید که شاید برایتان جالب باشد.

یاجوج و ماجوج در عهد عتیق

در عهد عتیق یعنی کتاب مقدس یهودیان، اطلاعات جالبی درباره یاجوج و ماجوج آمده است که به ما کمک می کند بدانیم یاجوج و ماجوج کیست. در «کتاب پیدایش» عهد عتیق که اسامی هفتاد نفر از بازماندگان حضرت نوح علیه السلام را ذکر می کند آمده است که حضرت نوح سه پسر داشت به نام های سام، حام و یافث.

در این بخش از کتاب مقدس یهودیان از «مگاگ» به عنوان فرزند دوم یافث نام برده شده است که ظاهرا یاجوج و ماجوج از فرزندان او می باشد.

یاجوج و ماجوج در عهد جدید

در «مکاشفه یوحنا» که آخرین کتاب از «عهد جدید» مسیحیان می باشد نیز درباره اینکه یاجوج و ماجوج کیست سخن گفته شده است. نکته جالب درباره سرگذشت یاجوج و ماجوج در مکاشفه یوحنا این است که در این متن کهن، «یاجوج و ماجوج» منحصر در یک موقیعت جغرافیایی خاص نیامده است، بلکه از یاجوج و ماجوج به ملت هایی در دنیا که به صورت یکپارچه و دسته جمعی به جنگ علیه حضرت مسیح علیه السلام می پردازند ذکر شده است.

در قسمتی در «مکاشفه یوحنا» می خوانیم: «وقتی هزار سال تمام شد شیطان از زندان خود آزاد خواهد شد و تمامی ملت های چهار گوشه دنیا را فریب خواهد داد گاگ و مگاگ و آنها را برای جنگ آماده خواهد کرد. تعداد آنان مانند شن در ساحل دریا خواهد بود.» (مکاشفه یوحنا ۲۰:۷–۱۰)

یاجوج و ماجوج در کتاب حزقیال نبی

در کتاب حزقیال نبی نیز از اینکه یاجوج و ماجوج کیست سخن رفته است. اما تفاوتش با بقیه منابع مقدس و کهن این است که در این کتاب از یاجوج و ماجوج به عنوان یک منطقه جغرافیایی نام برده شده است.

یاجوج و ماجوج در دیگر متون کهن و تاریخی

برای اینکه بدانیم یاجوج و ماجوج کیست، خوب است این نکته را نیز متذکر شویم که این فقط متون مقدس نیست که از «یاجوج و ماجوج» نام برده اند، بلکه دیگر متون کهن و قدیمی که جزو کتب آسمانی نیستند بلکه کتاب هایی بشری می باشند نیز از آنها سخن به میان آورده اند. اما قطعا این مجال کوتاه فرصت آن را نمی دهد که سرگذشت و ویژگی های یاجوج و ماجوج را از دیگر کتب تاریخی بررسی نماییم.

آنچه از این نوشتار به دست آمد این بود که شاید یاجوج و ماجوج فراتر از دو قوم و قبیله تاریخی باشند که هزاران سال پیش از دنیا رفته اند. اگرچه که قطعا یاجوج و ماجوج دو قبیله حقیقی بوده اند که در گذشته زندگی می کرده اند، اما ممکن است یاجوج و ماجوج یک فرهنگ نیز باشد که در هر عصر و زمانه ای امکان بروز و ظهور دارد. چنانچه قرآن کریم نیز در آیه ۹۶ سوره مبارکه انبیاء که پیشتر ذکر شد نیز هجوم یاجوج و ماجوج را یکی از علائم قیامت آورده اند.

در این نوشتار سعی کردیم به این پرسش که یاجوج و ماجوج کیست در حد وسع و به صورت مختصر پاسخ دهیم؛ اما قطعا با مطالعه بیشتر می توانید ابعاد دیگری از این دو قبیله به دست آورید.