گنج قارون چیست و الان کجاست؟

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74477

داستان گنج قارون همواره یکی از موضوعات جذاب برای انسان های هر دوره به شمار می رفته است. قارون وثروت عمیقش تا جایی شهره آن دوران و زمان های بعدی شد که قران کریم نیز به داستان گنج قارون اشاره کرده است.

داستان گنج قارون

دوران حضرت موسی (ع) دوره ای پر از مبارزه با طاغوت های تجاوزگر بوده است، دوره ای پر از کشمکش و فراز و نشیب.

حضرت موسی با سه طاغوت در زمان خویش روبرو بود، فرعون که طاغوت قدرت و حکومت بود، قارون که طاغوت ثروت و گنج و دنیا پرستی بود و سامری که مظهر صنعت و فریب و اغفال.

از مبارزات حضرت موسی با فرعون و سامری زیاد شنیده ایم اما داستان گنج قارون چه بوده است؟ برای دانستن درباره داستان گنج قارون بهتر است کمی از خود قارون بیشتر بدانیم

قارون کیست؟

قارون بنا بر روایت ها از نزدیکان حضرت موسی بوده است، بسیاری او را پسرعموی حضرت موسی می دانند و از ابتدا جزو اصحاب و یاران حضرت بوده است، دارای معلمومات زیادی از تورات بوده و قرائت خیلی زیبایی از تورات داشته است، و در صف نخستین مومنان بوده است. در برخی روایت ها آمده است که حضرت موسی علم کیمیا را به قارون آموخت و قارون بواسطه دانستن کیمیا به ثروت هنگفتی دست یافت.

حرص داشتن مال دنیا در دل قارون شعله کشید و او را مدام به ثروت اندوزی مشغول ساخت، تا جایی که فقرا به سخره می گرفت و گران فروشی می کرد و محصولات کشاورزی را احتکار می کرد. غرور و نخوت در دل و جان قارون نفوذ کرده بود به حدی که او را از پیروی از حضرت موسی دور کرد و کم کم آتش حسدش نسبت به موسی را روشن کرد.

آنچه از داستان گنج قارون در روایت ها به ما رسیده اینطور می گوید که قارون آرام آرام بنی اسرائیل را نسبت به حضرت موسی بدبین می کرد و تخم شک و نفاق را میان آنان می پاشید، هنگامی که حضرت موسی (ع) فرمان خداوند مبنی بر پرداخت زکات را به بنی اسرائیل اعلام فرمود، قارون علاوه بر اینکه از دادن زکات خودداری نمود، سایرین را نیز از دادن زکات منصرف می کرد.

نداشتن ایمان کافی سبب شد که قارون با داشتن آن همه ثروت به طغیان در برابر دستورات الهی و پیامبر خدا بپردازد.

هنگامی که عصیان و طغیان قارون از حد گذشت و به حضرت موسی نیز بواسطه تهمت ها و آزارهای قارون سختی های فراوانی رسید، حضرت موسی در حق او نفرین نمود و از خداوند متعال خواست که او و ثروتش را در زمین فرو برد و اینگونه شد که غضب خداوند قارون را در بر گرفت و او با همه ثروت و هرآنچه اندوخته بود به کام زمین فرو رفت.

گنج قارون چیست؟

در داستان گنج قارون آنچه سر به مهر ماند، این است که اکنون این گنج کجاست؟ یکی از گنج هایی که بشر با تمام جدیت به دنبال پیدا کردن آن بود و طبق ادعای برخی افراد، کسی یا کسانی آن را برای مدتی پیدا کرده اند. اگر شما هم مایلید از داستان گنج قارون و سرانجام آن بیشتر بدانید ادامه مطلب را از دست ندهید.

گنج قارون کجاست؟

اخیرا در منابع خبری تصاویری منتشر شده است از یک پیرمرد مصری که ادعا کرده است گتج مشهور قارون را پیدا کرده است . این مرد مصری می گوید که ۴ هکتار پر از طلا و جواهرات و آثار فرعونی کشف کرده است. او در ادامه از شکافی در زمین می گوید که گنج را در آن یافته است.

اما هیچ وقت هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرد. اما این مرد همچنان می گوید که گنج قارون در اختیار اوست و می تواند به همگان ثابت کند.

گنج در دستان دزد دریایی اسپانیایی؟!

از سوی دیگر برخی نیز می گویند که یک دزد دریایی اسپانیایی به نام هادزد گنج قارون را پیدا کرده است. خیلی ها به دنبال جواب این سوال بودند که آیا واقعا هادزد گنج قارون را در اختیار دارد؟ با دستگیری و در نهایت کشته شدن این دزد اسپانیایی اما داستان گنج قارون همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند.

پس از مرگ هادزد، به مدت خیلی زیادی افراد متعددی در جستجوی گنج موسوم به گنج قارون بودند که هیچگاه به آن دست نیافتند. آنها حتی کشتی او را اززیر آب بیرون آورند و آن را مورد بررسی قرار دادند ولی حتی یک نشانه کوچک هم از این گنح بدست نیامد. البته این سوال نیز جای تأمل دارد که گنجی که در زمین و سرزمین های تحت حکمرانی فراعنه دفن شده چرا و چطور باید به دست دزدان اسپانیایی ها افتاده باشد؟

ما و داستان گنج قارون

در داستان های قرآنی از جمله داستان گنج قارون آنچه مهم است عبرت آموزی و درس گرفتن از آن برای سایر مردم در همه زمان ها می باشد، اینکه بدانیم الان گنج قارون در کجاست و چه سرنوشتی دارد هیچ سودی به حال هیچ یک از ما نداشته و نخواهد داشت.

تأمل و تفکر در چرایی این اتفاق و پیام هایی که خداوند متعال بواسطه نقل این داستان برای ما داشته است، پیش از هر چیزی بایسته است. داستان گنج قارون درسی است برای همگان که اولا: ستم نکنیم، قارون بواسطه ثروت بی کرانش با اینکه از نزدیکان حضرت موسی بود، راه ظلم را در پیش گرفت.

دوما: درست است که داشتن مال و ثروت خیلی مهم است اما باید توجه داشت که این مال و ثروت در چه مسیری می افتد قارون کسى بود که با داشتن آن اموال عظیم، قدرت کارهاى خیر اجتماعى فراوان داشت ولى چه سود که غرورش اجازه دیدن حقایق را به او نداد.

داستان گنج قارون به ما نشان می دهد که داشتن دنیا و مادیات وسیله ههای ما هستند در زندگی و نه هدف ما. آنچه که خدا به ما بخشیده باید در مسیر درست هدایت شود نه اینکه باعث تکبر و فخر فروشی و مباهات مان بر دیگران باشد.