از گل قهر و آشتی چگونه مراقبت کنیم؟ راه های تکثیر گل قهر و آشتی

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77535

گل قهر و آشتی یکی از انواع گیاهان حساس به تماس است که نام علمی آن Mimosa pudica می باشد.این گیاه دارای اسامی دیگری از جمله قهر نکن، مرا لمس نکن،گل ترسو و گل حساس است.

برگ های این گیاه به حرکت و تماس دست یا دیگر اجسام واکنش بسیار سریع نشان می دهد و برگ های همان قسمت به حالت بسته در می آید. مانند کسی که قهر کرده باشد و در حدود۵ دقیقه این حالت را دارد و بعد از این مدت برگ هایش دوباره باز می شود که این حالتش همانند آشتی او است. همچنین این گیاه به نور واکنش نیز نشان میدهد به گونه ای که در تاریکی و شب برگ هایش جمع و در روز و روشنایی باز می شوند.

مقدار رشد گل قهر و آشتی تا ارتفاع ۱۵۰ سانتی مترو عرض ۹۰ سانتی متر میرسد.

گل قهر و آشتی

این گیاه جز گیاهان چند ساله  بوته ای و رونده است. ساقه های چوبی گل قهر و آشتی به رنگ قرمز- قهوه ای که دارای خارهای خمیده ی زیادی است.گل های این گیاه به رنگ صورتی و برگ های سوزنی شکل همانند سرخس است. گل قهر و آشتی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که در قسمتهایی از آسیا و آفریقا  به شکل گونه غیر بومی یافت می شود.

برگ های این گل ازنوع مرکب و هر گروه از ۳ تا ۴ برگ مرکب ازیک منطقه مشخص بیرون آمده و از همان نقطه به وسیله دمبرگ بلندی به ساقه اصلی متصل می شود. هر برگ مرکب موجود دراین گیاه دارای ۲۴ تا ۴۰ حفت برگچه باریک و بلند است. با تماس دست و یا حرکت دیگر اجسام، برگ ها به سمت پایین به حالت خمیده  در می آید و با دمبرگ به سمت ساقه جمع می شود.

علت بسته شدن یا جمع شدن برگ های گل قهر و آشتی را می توان حفاظت از خود در مقابل خورده نشدن توسط شکارچیان و یاحفاظت در مقابل آب وهوای نامناسب و یا حشرات مخرب و… دانست. در عصاره برگ های این گل ماده ای همانند آدرنالین یافت می شود.

با مشاهده  ساقه این گیاه درمیابیم که آن نقطه ای که برگ ها به ساقه متصل می شوند، برآمدگی هایی وجود دارد.در اصل این برآمدگی ها تعداد زیادی از سلول های دیواره ای نازک را شامل می شود که هنگامی که آب را جذب می کنند متورم می شوند و به محض خارج شدن آب از این سلول ها، برگ ها پیچ می خورند.

نگهداری گل قهر و آشتی

برای نگهداری از گل قهر و آشتی باید به نور، دما، خاک و کود دهی و آبیاری آن توجه کنیم که این توجه نیازمند اطلاعاتی در این باره می باشد.

نور

مقدار نیاز این گل نور زیاد است اما نباید در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بدهیم و همچنین نباید در مکان های بدون نور و تاریک نگهداری شود.حداقل نیاز به نوردر طول روز ۸ ساعت است.اگر به اندازه نیازش نور دریافت نکند برگهایش بسته می شود. آفتاب مستقیم و زیاد باعث سیاه شدن و صدمه به گیاه می شود.

دما

بهترین دما برای نگهداری و رشد این گیاه ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد .اگر دما محیط بین ۲۱ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد گیاه در کمتر از ۷ روز جوانه می زند. اگر دما پایین تراز این مقدار باشد جوانه زنی معمولا ۲۱ تا ۳۰ روز طول می کشد.

اولین برگ ها پس از چند روز ظاهر خواهند شد. برگ های اولیه حساس نیستند و حرکت نمی کنند. حدود سه هفته بعد، برگ ها بالغ می شوند و در زمان لازم حرکت خواهند کرد. هرچه گیاه بیشتر رشد می کند برگ ها حساس تر می شوند

خاک و کود دهی

بهترین رشد این گیاه درخاکی صورتی می گیرد که غنی از مواد عالی با تخلخل و زه کشی مناسب باشد. مانند کوکوپیت و پیت ماس. بهترین زمان تعویض خاک اواخر تابستان و قبل از شروع دوره رشد گیاه می باشد. می توان گفت تغذیه نامناسب و نرسیدن مواد عالی به گیاه و کوچک یا نامناسب بودن سایز گلدان  باعث زرد و خشک شدن گیاه از قسمت پایین می شود.

آبیاری

آبیاری گل قهر و آشتی باید به صورت منظم انجام شود زیرا به آبیاری خیلی حساس می باشد. هر موقع که مشاهده نمودید که خاک در حال خشک شدن است گیاه باید آبیاری شود البته با آبی که املاح آن خیلی کم باشد. برای آبیاری باید از آب مقطر یا آب باران استفاده شود علت آن این است که آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر دارد وباعث ایجاد حساسیت در گیاه می شود و این نکته را هم باید بدانیم که گلدان باید زه کشی مناسبی داشته باشد تا ریشه پوسیده نشود. خشک ماندن بیش از حد یا افراط در آبیاری باعث ریزش و زرد شدن برگ ها می شود.

آفات  گل قهر و آشتی

این گل توسط انواع مختلفی از آفات از قبیل:شپشک آرد الود، تریپس، کنه، شته و مایتهای عنکبوتی قرمز مورد حمله قرار می گیرد. همچنین بیماریهای ویروسی دراین گیاه موجب بیماری می شود. هنگامی که تشخیص بیماری و آفات به موقع انجام شود می توان با جدا سازی گیاهان سالم از گیاهان بیمار از ایجاد مشکلات جدی جلوگیری کنیم.

تکثیر گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی با دو روش قابل تکثیر است: کاشت بذر و قلمه گیری

برای کاشت بذر این گیاه باید هوا گرم باشد. بذر گیاه باید داخل گلدان کوچکی که با خاک مخصوص جوانه زنی پر شده است کاشته شود.برا رشد این بذرها خاک را مرطوبت نگه دارید وهوای محل نگهداری باید گرم باشد.بدین صورت بعد از چند روز جوانه زنی آغاز می شود.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری باید در اویل فصل رشد چند ساقه چوبی ازگیاه را به وسیله تیغ یا چاقویی استریل شده جدا کنید. می توان با قرار دادن قلمه ها در محلول هورمون ریشه زایی به عمل تولید ریشه سرعت داد.سپس قلمه هارا باید در گلدان پر شده از خاک مخصوص جوانه زنی کاشت و این گلدان ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید و روی آنها را با پلاستیک شفافی بپوشانید.با گذشت چند روز قلمه ها در گلدان رشد می کنند و بعد از مشاهده رشد جدید گیاه می توانید پلاستیک هارا از روی گلدان ها بر دارید.