گزارش نیویورک تایمز از تلاش عربستان برای بدست آوردن سلاح هسته ای

  • انتشار: ۷ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 37491

بررسی رفتار سعودی‌ها نشان می‌دهد که این سران این کشور خواهان دستیابی به امکان ساخت سلاح هسته‌ای هستند.

نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای سعودی نوشت که نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که سعودی‌ها خواهان (دستیابی) به گزینه (امکان) ساخت سلاح‌های هسته‌ای است تا بتوانند از خود در مقابل رقیب دیرینه‌اش ایران محافظت کنند، کشور رقیبی که پیش از پذیرش توافق برجام، برنامه هسته‌ای گسترده‌ای داشت.

این روزنامه آمریکایی در ادامه سرمقاله دیروز (یکشنبه) خود با عنوان «آیا آمریکا به عربستان برای ساخت سلاح هسته ای کمک خواهد کرد؟»، افزود: عربستان بیش از 25 سال است که در برنامه دارد وارد تجارت هسته ای شود و 16 رآکتور اتمی را برافرازد و از آن برق تولید کند. عربستان نمی گوید که می خواهد بعد از اسرائیل دومین کشور خاورمیانه باشد که زرادخانه هسته ای دارد، آن هم در منطقه ای که فوق العاده بی ثبات است. بلکه ریاض می گوید که انرژی هسته ای را برای تولید برق می خواهد.

اما موضوع این است که عربستان نفت خیزترین کشور جهان است و می تواند با درآمد حاصل از فروش ذخایر سرشار نفت خود به سراسر جهان برق تولید کند.

با این حال پرسش‌هایی درباره حد و حدود مدنظر دولت ترامپ در زمینه تعهد سعودی‌ها وجود دارد و اینکه آیا سعودی‌ها نهایتا این موارد را به عنوان بخشی از توافق دوجانبه‌ای که قرار مورد مذاکره قرار بگیرد، می‌پذیرند یا خیر.

نیویورک‌تایمز نوشته است که اصرار آمریکایی‌ها بر شرایط مدنظرشان ممکن است سعودی‌ها را به سوی خرید فناوری هسته‌ای از روسیه یا چین- که به نوشته این نشریه آمریکایی پذیرش قواعد عدم اشاعه هسته‌ای را به صورت الزامی بر کشورهای خریدار اعمال نمی‌کنند – یا فرانسه و کره جنوبی سوق دهد و در نتیجه صنعت هسته‌ای آمریکایی را که به دنبال قراردادهای پرسود است، از این فرصت محروم کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟