گزارشات کمیسیون حقوق بشر از چالش های برگزاری انتخابات در برخی ولایات

  • انتشار: ۶ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخابات
  • شناسه مطلب: 69532

کمیسیون مستقل حقوق بشر در بیانیه ای از مشکلات به وجود آمده در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شماری از ولایات کشور گزارش داد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک بیانیه گفته است که یافته‌های‌ اولیه منابع نظارتی این کمیسیون در مرکز و ولایت‌ها نشان می‌دهد که در ولایات قندز، ننگرهار، بدخشان، قندهار، بامیان، هلمند، کنر، کابل، لغمان، فاریاب به صورت خاص مورد حملات انفجاری و فیر هاوان قرار گرفته‌، اما وضع امنیتی هرات، بلخ و دایکندی تاکنون امن گزارش شده است.

در یافته‌های کمیسیون حقوق بشر آمده است که شکایت‌ها در مورد عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات در ولایات بلخ، بدخشان و هرات بیشتر از ولایت‌های دیگر دیده می‌شود؛ دستگاه بایومتریک، ناآشنایی کارمندان کمیسیون به استفاده از ابزارهای انتخاباتی و ناوقت رسیدن کارمندان انتخاباتی از‌ مشکلاتی بوده‌ که گزارش شده‌ است.

این کمیسیون تاکید کرده که روند رأی‌دهی در بیشتر ولایت‌های کشور با تأخیر آغاز شده و نبود نام‌‌ رأی‌دهندگان در فهرست واجدان شرایط، یکی از مشکلاتی بوده که تاکنون گزارش شده است.

طبق گزارشات این کمیسیون اشتراک زنان در ولایت‌های دایکندی، بامیان و هرات را بیشتر و در بعضی از ولایات دیگر مخصوصا قندهار، قندوز و بلخ، حضور زنان کم گزارش شده است.

به گفته کمیسیون حقوق بشر، قطع بودن و عدم ‌کارایی دقیق شبکه‌های مخابراتی در ولایت‌های شمالی، هم‌چنین نیمروز، بادغیس و فراه موجب مشکلاتی در تأمین ارتباط شده و در ولایات هرات و فاریاب، به دلیل قطعی برق، روند نظارت با دشواری مواجه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟