گرفتن «پول زور» از دانشجویان هرات

  • انتشار: ۱۷ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 1689

روزنامه ۸صبح نوشت: طبق اسنادی که به آن دست یافته نشان می‌دهد از تاریخ ۱۹ ماه جدی ۱۳۹۲ ده‌ها هزار افغانی، به‌طور غیرقانونی در پارکینگ دانشگاه هرات، از دانشجویان این دانشگاه پول گرفته شده است. پارکینگ دانشگاه هرات، یکی از پارکینگ‌های بزرگ وسایط در شهر هرات است و به‌طور متوسط هر روز در آن حداقل ۳۰۰۰ وسیله نقلیه نگهداری می‌شود.

گرفتن غیرقانونی پول

دانشگاه هرات ۱۴۰۰۰ هزار نفر دانشجو دارد که حداقل ۶۰ درصد آنان، پسران خوانده شده‌اند. گفتگو با پسران دانشگاه هرات نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این دانشجویان دارای وسایط نقلیه هستند و در ساعات درسی وسایل نقلیه خود را به دانشگاه هرات آورده و به نگهبانان پارکینگ تحویل می‌دهند.

روزانه هیچ آماری از تعداد وسایط موجود در دانشگاه هرات به ثبت نرسیده، اما پارکینگ دانشگاه هرات در ساحه حدود یک جریب زمین احداث شده و هر روز به جز جمعه‌ها، در سه نوبت، صبح، ظهر و شب تمامی این ساحه مملو از موتر، موتورسایکل و بایسکل است.
براساس یافته‌های روزنامه ۸صبح، از هر موتر ۱۰ افغانی، از هر موتورسایکل ۵ افغانی و از هر بایسکل ۳ افغانی در این پارکینگ از دانشجویان گرفته می‌شود.

فسخ قرارداد

پیش از این مستوفیت هرات، این پارکینگ را در سال ۱۳۹۲ به فردی به اسم وکیل احمد فرزند عبدالحکیم برای سه سال به کرایه داده بود، براساس اسنادی که به دسترس روزنامه ۸صبح قرار گرفته است، وکیل احمد، پارکینگ دانشگاه هرات را به مبلغ سالانه ۱۳۰۰۰۰ افغانی به کرایه گرفته بود، اما سپس این قرارداد را فسخ کرده است.

دانشگاه هرات

اداره مستوفیت هرات پس از فسخ این قرارداد، موضوع را عنوانی مکتوبی به اداره دانشگاه هرات خبر داده است، در مکتوبی که به امضای عبیدالله عبید، مدیر عمومی حفظ و مراقبت جایدادهای دولتی مستوفیت هرات رسیده، آمده است که مجلس اداری ولایت هرات قرارداد پارکینگ دانشگاه هرات را از تاریخ ۳۰/۹/۱۳۹۲ فسخ کرده است.

در همین حال، سید ضیاالحق سخا، مستوفی هرات می‌گوید: «پارکینگ دانشگاه هرات یکی از منابع درآمدی دولت بوده که در آخرین قرارداد، این پارکینگ، هر سال یک‌صدوسی هزار افغانی به حساب دولت اضافه می‌کرد، اما پارسال، این قرارداد فسخ شد و قرار شد تا دیگر هیچ پولی از دانشجویان این دانشگاه به‌خاطر پارک وسایط نقلیه گرفته نشود.

آقای سخا می‌گوید براساس فیصله جلسه ولایت نباید این پارکینگ به کسی برای به دست آوردن پول به کرایه داده شود.
چه کسی ماهانه، ده‌ها هزار افغانی پول پارکینگ را به جیب می‌زند؟
هیچ مرجعی در دانشگاه هرات نمی‌گوید که پول گرفته شده از دانشجویان به جیب چه کسی می‌رود، اما آنان می‌پذیرند که در گرفتن این پول، هیچ طی مراحل قانونیِ وجود ندارد و اداره مستوفیت هرات نیز در جریان این موضوع قرار داده نشده است.

اما یافته‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که فردی به اسم عبدالصبور این پارکینگ را مدیریت می‌کند، او افرادی را در بدل مزد روزانه ۱۵۰ افغانی استخدام کرده و مستخدمین اما پول عواید روزانه را به عبدالصبور تحویل می‌دهند.

نگهبانان پارکینگ دانشگاه هرات می‌گویند که عبدالصبور، خودش در پاکستان به سر می‌برد، اما پول عواید این پارکینگ پس از بازگشت، همواره به خودش تحویل داده می‌شود، اما این‌که عبدالصبور هر ماه، ده‌ها هزار افغانی پول درآمد ناشی از اجاره این پارکینگ را به چه کسی می‌دهد، مشخص نیست.

مسوولان دانشگاه هرات: پارکینگ را به افراد معلول سپردیم. با آن‌هم، مسوولان دانشگاه هرات می‌گویند از یک سال به این طرف در پارکینگ این دانشگاه هیچ‌گونه پولی به‌گونه اجباری از دانشجویان، گرفته نشده است.

محمدنذیر سکندری، معاون مالی و اداری دانشگاه هرات، گرفته شدن پول به‌گونه الزامی از پارکینگ دانشگاه را رد می‌کند و می‌گوید تنها چند فرد معلول برای نگهداری وسایل نقلیه دانشجویان کار می‌کنند، اما دانشجویان دانشگاه هرات می‌گویند که طی یک سال گذشته هیچ فرد معلولی را در پارکینگ دانشگاه هرات به‌عنوان نگهبان و یا مسوول پارکینگ ندیده‌اند.

اما آقای سکندری تاکید دارد که افراد معلول در تفاهم با اداره کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین ولایت هرات در این پارکینگ موظف شده‌اند، ولی اداره کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین ولایت هرات از این موضوع اظهار بی‌خبری می‌کنند.

عبدالله احسان، آمر شهدا و معلولین این اداره، تاکید می‌کند که در این مورد هیچ معلولی را به اداره دانشگاه هرات برای نگهبانی پارکینگ و گرفتن پول معرفی نکرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟