گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی کدام‌اند؟

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 115482

نتایج نظرسنجی جهانی مرسر که هر ساله با حضور بیش از ۴۰۰ شهر، به بررسی هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف جهان می‌پردازد، اعلام شد.

رویکرد اصلی این رده‌بندی با هدف کمک به صاحبان مشاغل در جهت برنامه‌ریزی فعالیت‌های بین‌المللی است و بر همین اساس با ملاک قراردادن شهر نیویورک و پایه پولی دالر شهرهای بزرگ جهان را بررسی می‌کند.

علاوه بر ارزیابی بیش از ۲۰۰ کالا و خدمات، عواملی مانند نوسانات ارز، تورم و بی‌ثباتی قیمت‌ها نیز در تعیین هزینه زندگی یک کارمند در خارج از کشور موثر دانسته شده است.

در سال گذشته بدون شک وجود همه‌گیری کرونا بر هزینه های زندگی در سراسر جهان تأثیر گذاشته؛ نوسان ارزش ارزها و ایجاد اختلال در زنجیره‌های تأمین نیز قیمت کالاها و خدمات را افزایش داده است.

شرکت مرسر، فعال در زمینه مشاوره منابع انسانی جهانی و مدیریت دارایی، با اعلام نتایج مطالعه سال گذشته خود نشان داد که عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، گرانترین شهر در جهان برای کارمندان بین المللی در سال ۲۰۲۱ است.

هنگ کنگ که شهری تجاری و جهانی است، به رتبه بعدی نزول کرده و بیروت مقام سوم را دارد.

شهر عشق آباد که به دلیل معماری مجلل خود، رکورددار بیشترین تراکم ساختمانهای مرمری است طی سه سال گذشته با افزایش چشمگیر هزینه های زندگی در نتیجه تورم و بازار سیاه برای ارزهای خارجی مواجه شده است.

بیروت نیز طی سال گذشته شاهد تغییرات چشمگیری در هزینه های زندگی بوده و نسبت به سال گذشته ۴۲ رتبه صعود کرده است. بر اساس این گزارش، این رشد کهکشانی در هزینه‌ها به دلیل«رکود اقتصادی گسترده» ای که به دنبال همه‌گیری و انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ که منجر به کشته شدن ۱۵۰ نفر، زخمی شدن هزاران نفر و بحران مالی گسترده شد رخ داده است.

رتبه بندی هزینه زندگی شهرهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱:

۱. عشق آباد (ترکمنستان)
۲. هنگ کنگ (چین)
۳. بیروت (لبنان)
۴. توکیو (ژاپن)
۵. زوریخ (سوئیس)
۶. شانگهای (چین)
۷. سنگاپور
۸. ژنو (سوئیس)
۹. پکن (چین)
۱۰. برن (سوئیس)

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟