کوچک ترین دریای جهان کدام است؟

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79806

دریای زیبای مرمره که از آن به عنوان کوچک ترین دریای جهان یاد می شود در مرز دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد. همراهاطلس پلاس به این دریای زیبا و شگفتی هایش مروری داشته باشید.

مرمره؛ کوچک ترین دریای جهان

دریایی با طول ۲۸۰ کیلومتر و عرضی برابر با ۸۰ کیلومتر و مساحت و پهنای ۱۱۷۲۷۲ کیلومتر به نام مرمره که عنوان کوچک ترین دریای جهان را دارد که در جنوب اروپا و شمال ترکیه قرار دارد و دریای سیاه و دریای اژه را به هم پیوند داده است.

کوچک ترین دریای جهان

این دریا جدا کننده بخش اروپایی ترکیه از بخش آسیایی آن است و تنگه «بسفر» آن را به دریای سیاه و تنگه «داردانل» آن را به دریای اژه پیوند می دهد.

مساحت نسبتا کم این دریا سبب شده است که عنوان کوچک ترین دریای جهان را به خود بگیرد حجم آب مرمره حدود ۴ هزار کیلومتر مکعب تخمین زده شده است و متوسط عمق این دریا ۲۵۰ فوت گزارش شده ست. البته عمق دریای مرمره در برخی نقاط به ۱۳۶۰ کیلومتر هم می رسد.

وجود چندین جزیره و شبه جزیره زیبایی خاصی به این دریا و منطقه داده است و سواحل متعددی که دریا دارد گردشگرها و توریست های زیادی را به این بخش از ترکیه کشانده است.

دریای مرمره به طور کامل در ترکیه واقع شده است و بزرگ‌ترین شهر در کنار آن استانبول است. میانگین شوری آب دریای مرمره ۲۲ بخش در هزار است و بیشتراز میانگین شوری آب در دریاس سیاه می باشد اما در نواحی کف، آب دریای مرمره بسیار شورتر می باشد و با میانگین شوری ۳۸ بخش در هر هزار با شوری آب دریای مدیترانه برابری می کند.

چگالی بسیار بالای این آب شور سبب شده است که شوری به سطح بالا کمتر برسد مانند دریای سیاه و از طرف دیگر آب های وارد شده از رودخانه های سوسورلوک و بیگاچای و گونن نیز نتوانتسه است سبب کاهش شوری آب این دریا شود.

از سمت ترکیه آب دریا به سوی جنوب روان است و تقریبا همه رودخانه ای ترکیه از سوی آناتولی به دریای مرمرمه یا همان کوچک ترین دریای جهان می ریزند.

گفته شده است که در تاریخ ۲۹ دسامبر ۱۹۹۹ یک کشتی نفت‌کش روسی به نام ولگونفت به خاطر وقوع توفان در دریای مرمره غرق شد و بیش از ۱۵۰۰ تن نفت به آب ریخته شد.

دریای مرمره توسط کاپیتان دریای بریتانیا یعنی جان مارشال در سال ۱۷۸۸ نام گذاری شد که بخاطر وجود بزرگ ترین جزیره این دریا به نام مرمره می باشد. کوچک ترین دریای جهان به علت قرار گرفتن در منطقه ای زلزله خیز همواره با خطر وقوع سونامی و سیل روبرو است و گفته می شود که دریا به علت گسل هایی پوسته ای که اروپا و آسیا و آفریقا را از هم جدا می کرد تشکیل شده است.

کوچک ترین دریای جهان

نام قبلی دریای مرمره پروپونتیس بوده است که در زبان یونانی به معنای پیش دریا است و به این علت پیش دریا نامیده می شده است که یونانی ها پیش از رسیدن به دریای سیاه باید از مرمره می گذشتند و این سبب شد که نام پروپونتیس روی این دریا بماند.

در افسانه ها و اساطیر یونانی در مورد این دریا آمده است که طوفانی که از پیش دریا یا همان دریای مرمره آغاز شد سبب شد که آرگونوت ها به جزیره ای افکنده شوند و این امر سبب بروز نبرد و درگیری شد که در طی آن نبر یاسون یا هرکول شاه سیزیکوس را کشتند.

این دریا جزایر متعددی دارد که در ادامه ی مقاله به آنها اشاره می کنیم.

جزایر دریای مرمره

از زیبایی های کوچک ترین دریای جهان می توان به سواحل و جزایر خاص و طبیعت بکر و زیبای این منطقه اشاره کرد، در نزدیکی سواحل دریای مرمه چندین کوه وجود دارد. همچنین وجود چندین جزیره و شبه جزیره به زیبایی های این منطقه افزوده است و این امر سبب جذب گردشگران زیادی به ترکیه شده است در ادامه این مطلب به معرفی چند جزیره زیبا از درای مرمره می پردازیم:

جزیره مرمره

جزیره ی مرمره که بزرگ ترین جزیره در دریای مرمره که کوچک ترین دریای جهان به شمار می رود، است که در منطقه ی غربی دریا واقع است. استخراج سنگ مرمر در این جزیره رواج و رونق بسیار زیادی دارد. طول این جزیره حدود ۱۷ کیلومتر و عرض آن ۸ کیلومتر می باشد. مرتفع ترین نقطه در این جزیره کوه بایووک است که ارتفاعی برابر با ۶۹۹ متر دارد. همچنین از مناطق پر بازدید این ناحیه می توان به موزه شهر و آثار هنری و باستانی آن اشاره کرد.

جزیره تورکل

جزیره ی تورکل یا اوشا نیز از مناطق محبوب در دریای مرمره به شمار می رود. این جزیره در جنوب جزیره ی مرمره واقع شده است. تورکل در حدود ۸ کیلومتر طول و ۵ کیلومتر عرض دارد. گردشگران اروپایی زیادی در زمان های مختلف سال این جزیره را از نزدیک تماشا می کنند و همچنین این جزیره، از مکان های مورد علاقه برای تفریح در شهر استانبول است. نزدیک به پایان ماه سپتامبر ازدحام جمعیت در این جزیره بیشتر از قبل می شود. از دیگر مناطق زیبای آن می توان ساحل شنی آلتینکوم را مثال زد.

جزیره اکینیلیک

جزیره اکینیلیک در کوچک ترین دریای جهان در نزدیکی جزیره ی تورکل واقع شده است. نقشه و شکل این جزیره از بالا شبیه به یک قاشق معکوس می باشد. این جزیره هم اکنون تبدیل به یک روستای کوچک شده است

جزیره ی پاشالی مانی

این جزیره ی زیبا نیز که در شرق جزیره ی تورکل واقع شده است ۹ کیلومتر طول و ۷ کیلومتر عرض دارد. کل جزیره بسیار سرسبز و دیدنی است و همین موضوع باعث شده است تا توریست های زیادی برای دیدن این مکان از خودشان علاقه نشان دهند.