کنفرانس ترویج و تقویت فرهنگ اطلاع رسانی به منظور سهولت در دسترسی به اطلاعات آزاد تدویر گردید

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12902

کنفرانس ترویج فرهنگ اطلاع رسانی، به منظور حمایت از دسترسی شهروندان به اطلاعات؛ امروز(یکشنبه) در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت دایر گردید.

در ابتدای این کنفرانس سید اکرام افضلی رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات گفت: این کمیسیون به منظور حمایت از مردم، برای دسترسی به اطلاعات ایجاد گردیده است تا از این طریق بتوانیم بر تخلف های اطلاعاتی رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد؛ در این کمیسیون 4 کمیته ایجاد گردیده است که یکی از آنها مرجع رسیدگی به شکایات مردم در مورد، در دسترس قرار ندادن اطلاعات به شهروندان و همچنان رسانه ها می باشد.

در این کنفرانس معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز به دفاع از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات در ادارات دولتی پرداخت.

سیده مژگان مصطفوی معین نشراتی وزرات اطلاعات و فرهنگ گفت: قوانین در کشور نقض ندارد اما عدم حاکمیت قانون و وجود استبدادی که از سابق در نهادهای دولتی ما بوده است، باعث شده تا مردم ما به اطلاعات آزاد دسترسی نداشته باشد.

وی گفت: اگر نظارت قوی از طرف نهاد های ناظر صورت بگیرد باعث می شود تا نهادهای دولتی اطلاعات را در اختیار مردم یا رسانه ها قرار دهد.

در ادامه این جلسه اعضای این کمیسیون به معرفی بخشی از قانون دسترسی به اطلاعات پرداختند و روند تقاضای اطلاعات و طی مراحل شکایات را برای حاضرین تشریح کردند.

کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات 15 سرطان سال 1394 ایجاد گردید تا در صورت تخلف و به دسترس قرار ندادن اطلاعات، به تخلفات در چهار چوب قانون رسیدگی کند.

در افغانستان که دسترسی به اطلاعات به عنوان یک فرایند جدید در سال های بعد از سرنگونی طالبان شناخته می شود؛ قانون دسترسی به اطلاعات بر اساس فیصله شماره 137 تاریخ 7/26/ 1393 هیئتی از دو مجلس شورای ملی در 6 فصل و 32 ماد ه و به توشیح رئیس جمهور سابق رسید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟